Lezersrecensie
Een diepe duik in de geschiedenis van de verdwenen Alfa-vrouw
Nadat in het eerste deel Bellagio het levensverhaal van Geraldines grootmoeder Beatrice aan bod kwam, duikt Nan Adams in Malibu in de herinneringen van Chantal la Grande. De vondst van de dagboeken vormt de start van het tweede deel in de Alfa-vrouwen serie dat naadloos aansluit op de voorafgaande gebeurtenissen. Het feest rondom de honderdste verjaardag van Beatrice is in het Zuid-Franse Antibes nog altijd in volle gang. Omdat er gezien de hoge leeftijd van Beatrice haast geboden is, besluit veilinghuis Sotheby’s in Londen de dagboeken van Chantal die in de Alfa Romeo zijn aangetroffen, in te scannen en naar Geraldine te sturen. Ze kiest ervoor de dagboeken alvast in haar eentje te lezen om Beatrice wat rust te gunnen en haar moeder Charlene, die een complexe band had met haar tweelingzus Chantal, niet te veel te belasten. Malibu gaat terug naar de jaren zestig van de vorige eeuw, waar Chantal en Charlene opgroeien in een bruisende kuststad vlak bij Los Angeles.
Malibu wisselt de dagboekfragmenten van Chantal af met de feestelijke verhaallijn in Antibes. De opgetekende herinneringen nemen al gauw een duistere wending als geheimen en intriges aan het licht komen die verband houden met de verloren gewaande oldtimer en diep weggestopte familiedrama’s. De krachtige stem van de rebelse Chantal, die niemand verwacht had ooit nog te horen, legt de focus op het verzwegen verdriet van Charlene die ook zijn weerslag heeft op Geraldines band met haar moeder. De mysteries die uit de dagboeken naar boven komen, treffen niet alleen Charlene, maar ook de overige Alfa-vrouwen: Beatrice en Geraldine. Chantals vastbeslotenheid om de familiegeheimen te ontrafelen, de impact van een tragisch ongeluk en de politieke motieven die onder de oppervlakte sluimeren, diepen het familieverhaal verder uit. Het is opnieuw Beatrice die met haar levenservaring de onmisbare schakel vormt tussen de verschillende generaties vrouwen. De vraag wat er precies met Chantal is gebeurd en de suggestie dat de Alfa-vrouwen in het heden niet zo veilig zijn als ze zich wanen, voeren de spanning flink op.
Net als Bellagio is Malibu met vaart geschreven. Het verhaal is voorzien van kleine stamboompjes en getekende kaartjes om duidelijkheid te scheppen over de verschillende familielijnen en de plaatsen waar de personages zich door de tijd heen bevinden. Behalve het uitdiepen van de familiegeschiedenis, maakt Geraldine een persoonlijke transformatie door die verfrissend is om te zien. Als Gerry durft ze steviger in haar schoenen te staan en een volwassen band op te bouwen met moeder Charlene. Het boek bevat wederom heftige thema’s als seksueel misbruik, trauma, rouw en verraad. Adams hanteert desondanks een luchtige toon wanneer de vele plotwendingen over elkaar heen buitelen. De passages vol romantiek laten de lezer even op adem komen van al dit intrigegeweld. De dagboekfragmenten van Chantal zijn levendig geschreven en lopen van tienerproblemen, eerste liefdes en een avontuurlijk surfersleven geloofwaardig over in glamoureuze carrièreswitches en complexe vetes die naadloos door historische gebeurtenissen zijn geweven. Malibu laat de lezer opnieuw genadeloos achter met een cliffhanger waardoor je direct verder wil lezen in het vervolg om antwoorden te krijgen op de onopgeloste mysteries rondom de Caramba en de vooraanstaande Dara-dynastie.
Deze recensie verscheen eerst op www.elineschrijfthier.nl
Malibu wisselt de dagboekfragmenten van Chantal af met de feestelijke verhaallijn in Antibes. De opgetekende herinneringen nemen al gauw een duistere wending als geheimen en intriges aan het licht komen die verband houden met de verloren gewaande oldtimer en diep weggestopte familiedrama’s. De krachtige stem van de rebelse Chantal, die niemand verwacht had ooit nog te horen, legt de focus op het verzwegen verdriet van Charlene die ook zijn weerslag heeft op Geraldines band met haar moeder. De mysteries die uit de dagboeken naar boven komen, treffen niet alleen Charlene, maar ook de overige Alfa-vrouwen: Beatrice en Geraldine. Chantals vastbeslotenheid om de familiegeheimen te ontrafelen, de impact van een tragisch ongeluk en de politieke motieven die onder de oppervlakte sluimeren, diepen het familieverhaal verder uit. Het is opnieuw Beatrice die met haar levenservaring de onmisbare schakel vormt tussen de verschillende generaties vrouwen. De vraag wat er precies met Chantal is gebeurd en de suggestie dat de Alfa-vrouwen in het heden niet zo veilig zijn als ze zich wanen, voeren de spanning flink op.
Net als Bellagio is Malibu met vaart geschreven. Het verhaal is voorzien van kleine stamboompjes en getekende kaartjes om duidelijkheid te scheppen over de verschillende familielijnen en de plaatsen waar de personages zich door de tijd heen bevinden. Behalve het uitdiepen van de familiegeschiedenis, maakt Geraldine een persoonlijke transformatie door die verfrissend is om te zien. Als Gerry durft ze steviger in haar schoenen te staan en een volwassen band op te bouwen met moeder Charlene. Het boek bevat wederom heftige thema’s als seksueel misbruik, trauma, rouw en verraad. Adams hanteert desondanks een luchtige toon wanneer de vele plotwendingen over elkaar heen buitelen. De passages vol romantiek laten de lezer even op adem komen van al dit intrigegeweld. De dagboekfragmenten van Chantal zijn levendig geschreven en lopen van tienerproblemen, eerste liefdes en een avontuurlijk surfersleven geloofwaardig over in glamoureuze carrièreswitches en complexe vetes die naadloos door historische gebeurtenissen zijn geweven. Malibu laat de lezer opnieuw genadeloos achter met een cliffhanger waardoor je direct verder wil lezen in het vervolg om antwoorden te krijgen op de onopgeloste mysteries rondom de Caramba en de vooraanstaande Dara-dynastie.
Deze recensie verscheen eerst op www.elineschrijfthier.nl
1
Reageer op deze recensie