Groei naar volwassenheid

Ellen 25 november 2021
Het Portret vertelt het verhaal van Matteo en Fabrizio op hun weg naar volwassenheid. Matteo is pas twintig jaar als hij naar Florence vertrekt om op zoek te gaan naar zijn vader. Hij heeft zijn vriend Fabrizio al eerder verzocht navraag te doen naar zijn vader. Op een dag komt er een onbekende man naar de smederij toe van Fabrizio’s familie; deze man wil weten namens wie Fabrizio navraag doet. Als lezer wordt je door dit voorval getriggerd: er hangt een onheilspellend sfeertje rondom dit bezoek en je vraagt je direct af of deze man wel iets goeds in de zin heeft.

Quote: “Een grote man in een zwartfluwelen mantel stapt naar binnen. De vloerplanken kraakten onder zijn gewicht. De klant keek met samengeknepen ogen de werkplaats rond. … “Ik hoor dat je hebt rondgevraagd naar signor Montagna?’ Fabtrizio’s nekspieren spanden zich en hij knikte. “Wie vraagt naar hem?’ … “Ik herhaal: wie vraagt naar hem?”’

Maar, daar laat Marga Bruijnis het niet bij om de lezer te prikkelen. Tijdens zijn reis naar Florence vindt Matteo in zijn koffer een leren boek, wat zijn moeder daar hoogstwaarschijnlijk in heeft gestopt. Wat heeft de inhoud van dit leren boek te betekenen?

Wat volgt is een interessant geschreven zoektocht, waarbij Matteo regelmatig het gevoel bekruipt dat er gezwegen wordt over bepaalde zaken die in het verleden zijn gebeurd. Hij laat zich hier echter niet door afschrikken en bijt zich vast in zijn tocht de waarheid over zijn vader en moeder te achterhalen. Hoe meer hij te weten komt, hoe meer hij zich ook vragen begint te stellen over hoe hijzelf in elkaar steekt.

In de tussentijd heeft Fabrizio het erg moeilijk met zijn onbeantwoorde liefde voor Livia. Hij lijkt zichzelf totaal te verliezen en de vriendschap van de beide jonge mannen krijgt het zwaar te verduren.

Het verhaal speelt zich af in 1477. Je merkt dat Marga Bruijnis onderzoek heeft gedaan naar de tijd van de De’ Medici in de 15e eeuw. Dit maakt het verhaal geloofwaardiger. Het is geen “must,” maar maakt een verhaal wel authentieker. Het zet je aan het denken.

Haar verteltrant is vlot. Zij vertelt het verhaal van Matteo en Fabrizio vanuit de derde persoon en wisselt hierbij in perspectief. Dit geeft een duidelijk beeld van wat er in de beide jonge mannen omgaat, maar ook de weerslag van het handelen van de een op de ander.

Het einde van het boek laat de lezer achter met de vraag of er wellicht nog een vervolg komt op Het Portret. Mocht dit het geval zijn, dan ga ik het in elk geval lezen.

Meer recensies van Ellen