Intrigerend verhaal voor fijne leesuurtjes!

Elsa Bakker 06 februari 2020
Dankzij Karakter Uitgevers ontving ik ‘Basta!’, de laatst verschenen thriller van Jet van Vuuren bij deze uitgeverij. Aangezien zij inmiddels is overgestapt naar Ambo Anthos Uitgevers en daar haar veertiende thriller zal uitbrengen dit jaar.

Ik weet niet wat het precies is maar ik word altijd blij als Jet van Vuuren weer met een nieuw boek komt. Haar verhalen mogen dan wel thrillers zijn maar toch vind ik ze persoonlijk altijd heerlijk gemakkelijk weg lezen. Jet’s schrijfstijl verloopt gewoon prettig, past bij de karakters die voorkomen in het verhaal en draagt bij aan de vloeiende spanningsboog die aanwezig is door het gehele boek.

“Met een ruk aan het stuur weet ik de auto weer op koers te krijgen.”

De karakters hebben eigenlijk altijd allemaal eigenaardige trekjes waardoor je als lezer vaak verrast wordt als je denkt op het juiste spoor te zitten. De personages blijven lange tijd mysterieus en toch herkenbaar tegelijkertijd. Stap voor stap leg je al lezende de puzzelstukjes in elkaar en wordt je geleidelijk richting plot meegenomen.

“De kou van de plavuizen glijdt onder mijn pyjamabroek en trekt langs mijn benen.”

Het leuke van Basta! vind ik dat er weer hele andere types in voorkomen dan in de vorige boeken van Jet. Uiteraard wel een vrouwelijk hoofdpersonage maar toch voelt het niet als een herhaling van kunstjes. Van Vuuren weet elke keer weer een verrassend intrigerend verhaal neer te pennen waar ik fijne leesuurtjes aan beleef en met mij nog vele anderen.

“Een lichte schok gaat door me heen. Ga ik dan terug?”

Ik sta alweer te popelen om haar volgende boek te mogen lezen waarvan ze al een klein tipje van de sluier heeft opgetild op haar Facebook pagina. Drie Zeeuwse tuinierende vriendinnen die met hun mooie, jonge chauffeur Felix op een Engels landgoed aankomen. Hm, dat beloofd weer wat bijzonder spannends denk ik zo!

Lieve leesgroet, Elsa.

Meer recensies van Elsa Bakker