Magisch kortverhaal

Elsa Bakker 11 juni 2019
Wat was ik blij toen ik te horen kreeg dat er een nieuw verhaal van Cathinca van Sprundel verscheen bij Dutch Venture Publishing. Van haar vorige boek ‘De Vrouwe van Myrdin’ heb ik eerder mogen genieten en ik was (en ben nog steeds) erg benieuwd naar het vervolg op dat verhaal. Dit boekje ‘De held van Anwyn’ betreft echter een losstaande novelle, dus ik moet nog even geduld hebben. Toch was ik erg nieuwsgierig naar dit losse verhaal en heb mij met veel enthousiasme ingeschreven voor de blogtour rondom dit boekje.

“Dit was geen mens, maar iemand uit de Andere Wereld.”

Het is een kort verhaal van zo’n 120 pagina’s, met groot lettertype, wat zich grotendeels afspeelt in de Andere Wereld. Rhiannon en Pwyll zijn de hoofdpersonages in dit verhaal. Het verhaal is gevuld met magische elementen, liefde en andere menselijke gevoelens die daarbij nogal eens in de knoei komen. Het is een leuk, vlot lezend, verhaal maar voor mijn smaak toch wel te kort. Het ging soms te snel over van de ene gebeurtenis naar de andere waardoor ik soms een uitleg of verklaring miste. Zo komt er bijvoorbeeld een aversie tegen ijzer voor in de Andere Wereld, wat mij dan weer compleet onduidelijk was waarom. Ook bleef een personage steken (ik wil geen spoilers geven vandaar geen nadere benoeming van mijn kant) in wat ze aan het doen was. Het zijn voorbeelden van onderwerpen waar naar mijn idee meer mee gedaan had kunnen worden, waarmee het verhaal nog meer inhoudt had gekregen.

“De schaduwen werden langer en vormden zich tot het donkere kasteel waarin ik opgegroeid was.”

Toch is het zeker een aangenaam, vermakelijk verhaal wat fijn is om te kunnen lezen op een moment dat je even je gedachte wil verzetten en in een ‘Andere Wereld’ wil vertoeven. Ik geniet altijd van de fantasierijke wezens en werelden waarin van alles mogelijk blijkt te zijn maar toch de menselijke kant de boventoon voert. Ook blijft de opmaak van de inhoudelijke hoofdstukken plezierig om tijdens het lezen tegen te komen. De kleine illustraties aan het begin van elk hoofdstuk en onderaan elke pagina zijn een aanvulling op het leesplezier. Net als de kleine, overzichtelijke gebiedskaart aan het begin.

“Haar stem kwam amper boven het geraas uit maar werkte als een anker.”

Ik heb dit boekje wederom met plezier gelezen en ben zeker benieuwd naar het volgende boek dat Cathinca, hopelijk over niet al te lange tijd, uit zal brengen bij Dutch Venture Publishing. Bovendien lijkt het mij heel erg leuk om dan weer eens een boekpresentatie begeleid met haar harpmuziek mee te maken bij de plaatselijke boekhandel.

Meer recensies van Elsa Bakker