Deel 3 van een heerlijke, fantasierijke boekenserie!

Elsa Bakker 13 augustus 2019
De voorgaande delen heb ik ook met heel veel plezier gelezen en ik geniet alleen al van de prachtige covers die de boeken hebben. De covers die perfect in het Fantasy sfeertje passen en veelbelovend zijn voor het inhoudelijke verhaal.

De flaptekst van dit derde deel leek in de eerste instantie gelijk al op mijn lijf geschreven. De eerste drie zinnen (zie de achterflap tekst) omschrijven namelijk ook mijn leven zoals dat drastisch veranderd is een aantal jaren terug. Ik begon dan ook vol nieuwsgierigheid aan het nieuwe verhaal met een nieuw karakter in de patroon wereld van Dianne Arentsen, uitgegeven bij uitgeverij Zilverbron, en ben zeker niet teleurgesteld!

“Groen was de kleur die overheerste, zowel in de natuur als in zijn leven, groen was de kleur die bovenaan hoorde te staan.”

Net zoals bij de voorgaande delen werd ik gelijk vanaf de proloog een andere wereld ingezogen. Er gebeurd constant wel wat en je hoeft je als lezer zijnde geen moment te vervelen. Je leert door het gehele boek heen de personages stukje bij beetje beter kennen, in dit geval vooral het nieuwe personage Eyvére maar ook kom je alle personages tegen die je al eerder in de boeken ‘Ithana’ en ‘Kimoh’ra’ hebt ontmoet. Steeds vallen er meer puzzelstukjes van het geheel op z’n plaats en ontdek je nieuwe verbindingslijntjes. Het enige minpuntje voor mij is dat er zoveel karakters zijn dat ik soms moeite heb met alles en iedereen uit elkaar te houden, het soms hierdoor voor mij enigszins verwarring veroorzaakt. Maar aan de andere kant hoort dit ook gewoon bij de boekenserie en zou het zonder al die diverse personages niet tot zijn recht komen.
Chiku is mijn absolute favoriete, door zijn kleine grootsheid en de zelfontwikkeling van alle karakters komt sowieso ruimschoots naar voren. Bevorderd door alles wat zij meemaken, daardoor wel moeten veranderen en tot nieuwe inzichten gedwongen worden.

“Ze blies een krul voor haar ogen vandaan. Haar haren hadden de kleur van bloed, net als de jurk die ze vasthield.”

De schrijfstijl van Dianne leest prettig, moeiteloos, zorgt voor visuele verbeelding en past bij de toegekende Young Adult doelgroep. Toch is de boekenserie ook zeker tof om als volwassen Fantasy liefhebber te lezen vind ik.

Ik vernam van de website van de schrijfster dat de boekenserie in totaal vijf delen zal beslaan en ik kan met grote zekerheid zeggen dat ik de volgende delen ook met veel plezier zal gaan lezen.

“Een stukje schoonheid in deze gebroken wereld, een teken van hoop, van herstel. Ze sloot haar ogen en haalde diep adem.”

Meer recensies van Elsa Bakker