Vlot Vlaams jeugdverhaal

Elsa Bakker 27 augustus 2019
‘Krachtig ontwaken’ betreft het eerste deel van de Heksenzielentrilogie en is het tevens het debuut van Maja Vermeulen. Een debuut vind ik altijd leuk om aandacht te geven en als er in een verhaal ook nog enigszins magie voorkomt ben ik er al helemaal gauw voor te porren. Dus toen we bericht kregen van Uitgeverij Kramat of we dit boek zouden willen lezen en recenseren was ik al gauw overgehaald.

“Ik zie je graag’, fluistert ze met een trillende stem.”

Wat mij opviel tijdens het lezen is dat de schrijfster gebruik maakt van Vlaams taalgebruik in haar bewoording. Uiteraard is dit geen probleem en logisch gezien ze Vlaams is, alleen denk ik dat het hierdoor voor Nederlandse kinderen en jongeren minder soepel leest. Dit kan natuurlijk ook geheel aan mij liggen maar ik denk altijd dat als een boek in een algemenere taal geschreven is het een uitgebreidere doelgroep plezier brengt. Aan mijzelf merkte ik bijvoorbeeld dat ik soms bleef hangen bij de Vlaamse bewoording en het in de eerste instantie verkeerd interpreteerde.

“Boem, boem, boem!’ Vuistslagen op de voordeur. Ze weergalmen in de uitgestorven straat.”

Het verhaal begint echter gelijk spannend en behoudt de hele tijd vaart. Als lezer krijg je te maken met een vermakelijk avontuur wat zich in vliegende vaart afspeelt en waarin genoeg gebeurd om het geheel interessant te houden. Er zijn vele plotselinge wendingen en veranderingen die Olivia en Nerd (de hoofdpersonages) te verwerken krijgen, hierdoor krijgen zij voor mijn gevoel niet altijd de tijd om alle ervaringen een plek te geven op de juiste manier. Misschien ben ik altijd te nieuwsgierig aangelegd hierin, als kind zijnde wilde ik altijd al graag weten hoe alles zat, en mag ik gewoon genieten van het vlotte verhaal dat Maja Vermeulen met haar eerste deel van de trilogie heeft neergezet.

“Van schrik verstar ik, er komt een piepend geluid uit mijn keel en mijn boek valt uit mijn handen.”

Ik zie dus wel wat verbeter punten voor het tweede deel maar al met al denk ik dat het zeker een vermakelijk boek is, vooral voor de jeugdige lezers die willen genieten van een snel te lezen boek met magische elementen.

Lieve leesgroet, Elsa.

Meer recensies van Elsa Bakker