hartverwarmend, humoristisch en leerzaam verhaal!

Elsa Bakker 08 oktober 2020
Dit boek sprak mij aan om een aantal redenen. Eentje daarvan is dat ik vroeger als kind zijnde ook altijd buiten de boot viel op school (en wellicht nu in het volwassen leven ook, alleen maakt het me nu niets meer uit) en het daardoor niet gemakkelijk heb gehad tijdens de gehele schoolperiode. Een andere reden is dat mijn nichtje nu een zelfde weg lijkt te bewandelen maar gelukkig toch weer heel anders. Op de achterkant van het boek staat boven de samenvatting van het verhaal de zin “Een ontroerend positief verhaal voor elk kind dat wel eens het gevoel heeft anders te zijn”. Precies dat sprak mij aan.

Toen ik het boek binnenkreeg was ik verrast door de simpele maar fijne hardcover uitvoering. De donkere groene achtergrondkleur laat de titel in regenboogkleuren mooi uitkomen en de vis in de lichtgroene boom valt lekker op. De auteursnaam en achterflaptekst in lichte tinten zijn goed leesbaar tegen de donkergroene achtergrond. Een complimenteus geheel dus wat opvalt op de leestafels in de winkel als je het mij vraagt. Of juist opvalt online door de simpliciteit.

“Het gaat nooit over. Het hoort net zo vast bij mij als de grond onder mijn voeten.”

Het eerste hoofdstuk zet gelijk de toon rondom het personage Ally en de situatie waarin zij zich bevind. Dat die niet gemakkelijk is mag al blijken uit de achterflaptekst en wordt hierin extra uiteengezet. Ik merk gelijk dat er een flinke dosis droge humor bij komt kijken en moet lachen om de reacties van Ally. Het verweren met humor is mij en vele anderen niet vreemd. Dit is iets waardoor ik gelijk gehecht raak aan de hoofdpersoon en met haar mee ga leven.

“Het lijkt wel een tornado en ik vraag me af of ik het gevoel in mijn binnenste heb wil tekenen.”

De schrijfstijl leest vlot en past bij de leeftijdscategorie van Ally & haar klasgenoten en de beoogde lees/jeugddoelgroep. Toch leest het verhaal ook voor mij bijzonder prettig en dringt vooral de boodschap goed door waarover ‘Vis in een boom’ gaat. Zoals ik al eventjes benoemde is de humor ook een groot onderdeel in dit verhaal. Ally’s situatie is meerdere malen serieus, soms verdrietig, dan weer boos maar door alles sijpelt humor door om de boel te verlichten.

Ik vind het knap hoe de schrijfster een verhaal heeft geschreven die zowel voor het kind als de volwassenen leerzaam kan zijn op een lichtvoetige manier. Begrip creëren en vooral de gave om te luisteren is nogal eens een uitdaging op school. Wat dat betreft zou dit boek op iedere school een aanwinst zijn als het opgenomen wordt op de leeslijst.

“Opeens staat hij daar niet meer zo stijf en onaangedaan in de ‘Alberthouding’.”

Naast Ally zijn er nog vele andere personages, zoals de leraren en medeklasgenoten maar ook broer en overige familie, die een rol spelen in het verhaal en een leuke of boeiende bijdrage leveren. Het geheel voelt realistisch aan, van de schoolperiode tot en met de thuissituatie en alles eromheen. Tevens qua gevoel van het hoofdpersonage tot aan reacties van mede personages.

Voor mij is dit boek compleet, zonder missende elementen, gewoon helemaal goed zoals het is. Een aanrader voor iedere leesfanaat en tevens voor iedereen die dat wat minder is. Het is niet erg om anders te zijn of ergens niet zo goed in te zijn. Er zijn altijd manieren waardoor je situaties kan veranderen en het mag duidelijk zijn dat hulp vragen nooit verkeert is. Jezelf zijn en mogen zijn is belangrijk, met of zonder gebreken, niemand is perfect. Ik heb genoten van ‘Vis in een boom’.

Lieve leesgroet, Elsa.

Meer recensies van Elsa Bakker