Lezersrecensie
De schaduwzijde van macht: impact in verleden en heden
Rachel van Charante debuteerde in 2021 met 'Het Schuilhuis', gevolgd door 'Het Grachtenhuis' in 2022, beide historische romans die zich afspelen in WOII. Met ‘Schaduwdochter, de acht kastelen’ markeert van Charante de frisse start van een nieuwe achtdelige serie historische romans.
In dit eerste deel, 'Schaduwdochter', staat kasteel Vorden centraal, op mysterieuze wijze afgebeeld op de cover. Twee verhaallijnen wisselen elkaar gedurende het boek af. Het verhaal begint bij de 17-jarige Guusje, die lijdt onder de voedselschaarste in Amsterdam tijdens WOI (1917), en verantwoordelijk is voor het vergaren van geld en voedsel voor haar familie, bestaande uit moeder, opoe, zus Dirkje en tweelingbroers Faas en Feike. Als zus Dirkje tuberculose krijgt en Guusje ontslag, dwingt deze zware verantwoordelijkheid Guusje tot zeer ongewenste situaties. Wanneer ze Hugo ontmoet die haar een betrekking met inwoning aanbiedt op Kasteel Vorden lijkt dit een goede oplossing. Echter, aldaar beginnen voor Guusje de echte problemen pas. Chantage, machtsmisbruik en jaloezie zetten Guusje steeds meer klem in een ongewilde positie. In de tweede verhaallijn (2022) verhuist Carmen naar kasteel Vorden, de voormalige woning van haar schoonfamilie. Zij gaat op zoek naar opheldering met betrekking tot mysteries uit het verleden.
Van Charante neemt je vanaf het begin direct mee naar het verhaal van het sterk uitgewerkte personage Guusje, in een realistisch geschetste historische setting waarbij het sfeerbeeld wordt versterkt door het gebruik van ouderwetse woorden. Als lezer voel je je meteen begaan met de sympathieke, dappere en nog jonge Guusje, wiens verantwoordelijkheid zwaar op haar drukt en haar verdere levensloop steeds meer en meer bepaalt. Er is veel aandacht voor Guusje en de complexe verwikkelingen waarin ze verstrikt raakt beklemmen je als lezer in toenemende mate. Wel maakt de naïviteit van Guusje op sommige cruciale momenten dit af en toe extra tenenkrommend. De verhaallijn van Carmen is summierder maar brengt een fijne afwisselende laag met modern taalgebruik en humor, wat prettig is gezien de zwaarte van het verhaal van Guusje. Ook maakt de ontdekkingstocht naar de familiegeheimen door Carmen extra nieuwsgierig, het voegt meer dimensie en spanning toe.
De oplettende lezer neemt mogelijk al in een vroeg stadium van het verhaal verschillende hints richting plot en titel waar, gepaard gaande met een vroegtijdig zicht op het verdere plot. Desalniettemin heeft het verhaal heel veel te bieden. Relevante thema’s komen voorbij, deels actueel, waaronder machtsmisbruik in vele vormen, vrouwenrechten, armoede en ziekte ten tijde van WOI en als positief tegenwicht ook liefde. De schrijfstijl van van Charante is vlot, scherp en to-the-point, ellenlange beschrijvingen ontberend. Hierdoor ligt het zwaartepunt met name bij de situatie van de personages (vnl Guusje), terwijl het voor de setting (kasteelleven, omgeving Vorden) vrij minimaal is om een beeld te vormen. Van de personages Carmen (en haar relaties) en de Schaduwdochter zelf zien we slechts het topje van de ijsberg, ze blijven ontginbaar voor vervolgdelen.
Het eerste deel van van Charante’s acht kastelen serie biedt een vlot geschreven en meeslepend historisch verhaal met relevante thema’s, interessante setting en potentierijke personages. Een veelbelovende start die vast en zeker veel lezers zal enthousiasmeren ook de vervolgromans te lezen.
In dit eerste deel, 'Schaduwdochter', staat kasteel Vorden centraal, op mysterieuze wijze afgebeeld op de cover. Twee verhaallijnen wisselen elkaar gedurende het boek af. Het verhaal begint bij de 17-jarige Guusje, die lijdt onder de voedselschaarste in Amsterdam tijdens WOI (1917), en verantwoordelijk is voor het vergaren van geld en voedsel voor haar familie, bestaande uit moeder, opoe, zus Dirkje en tweelingbroers Faas en Feike. Als zus Dirkje tuberculose krijgt en Guusje ontslag, dwingt deze zware verantwoordelijkheid Guusje tot zeer ongewenste situaties. Wanneer ze Hugo ontmoet die haar een betrekking met inwoning aanbiedt op Kasteel Vorden lijkt dit een goede oplossing. Echter, aldaar beginnen voor Guusje de echte problemen pas. Chantage, machtsmisbruik en jaloezie zetten Guusje steeds meer klem in een ongewilde positie. In de tweede verhaallijn (2022) verhuist Carmen naar kasteel Vorden, de voormalige woning van haar schoonfamilie. Zij gaat op zoek naar opheldering met betrekking tot mysteries uit het verleden.
Van Charante neemt je vanaf het begin direct mee naar het verhaal van het sterk uitgewerkte personage Guusje, in een realistisch geschetste historische setting waarbij het sfeerbeeld wordt versterkt door het gebruik van ouderwetse woorden. Als lezer voel je je meteen begaan met de sympathieke, dappere en nog jonge Guusje, wiens verantwoordelijkheid zwaar op haar drukt en haar verdere levensloop steeds meer en meer bepaalt. Er is veel aandacht voor Guusje en de complexe verwikkelingen waarin ze verstrikt raakt beklemmen je als lezer in toenemende mate. Wel maakt de naïviteit van Guusje op sommige cruciale momenten dit af en toe extra tenenkrommend. De verhaallijn van Carmen is summierder maar brengt een fijne afwisselende laag met modern taalgebruik en humor, wat prettig is gezien de zwaarte van het verhaal van Guusje. Ook maakt de ontdekkingstocht naar de familiegeheimen door Carmen extra nieuwsgierig, het voegt meer dimensie en spanning toe.
De oplettende lezer neemt mogelijk al in een vroeg stadium van het verhaal verschillende hints richting plot en titel waar, gepaard gaande met een vroegtijdig zicht op het verdere plot. Desalniettemin heeft het verhaal heel veel te bieden. Relevante thema’s komen voorbij, deels actueel, waaronder machtsmisbruik in vele vormen, vrouwenrechten, armoede en ziekte ten tijde van WOI en als positief tegenwicht ook liefde. De schrijfstijl van van Charante is vlot, scherp en to-the-point, ellenlange beschrijvingen ontberend. Hierdoor ligt het zwaartepunt met name bij de situatie van de personages (vnl Guusje), terwijl het voor de setting (kasteelleven, omgeving Vorden) vrij minimaal is om een beeld te vormen. Van de personages Carmen (en haar relaties) en de Schaduwdochter zelf zien we slechts het topje van de ijsberg, ze blijven ontginbaar voor vervolgdelen.
Het eerste deel van van Charante’s acht kastelen serie biedt een vlot geschreven en meeslepend historisch verhaal met relevante thema’s, interessante setting en potentierijke personages. Een veelbelovende start die vast en zeker veel lezers zal enthousiasmeren ook de vervolgromans te lezen.
1
Reageer op deze recensie