Bijzonder verhaal

EMBV 09 mei 2020
De opening van “10 Minuten” begint meteen heftig. Het is 1990 en Leila, een prostituee ligt in een vuilcontainer aan de rand van Istanboel, ze is vermoord. Op dat moment nemen we kijkje in haar leven. Met flashbacks krijgen we een beeld van haar leven.

Leila’s verhaal, een droevig en hard bestaan, wordt verteld met een warmte en veel menselijkheid. Je voelt sympathie voor Leila. Het verhaal vertel ook over de moderne politieke en culturele complexiteit van Turkije. Het laat je ook kennismaken met een interessante geschiedenis van het land. Het laat de lezer nadenken over de vrijheidsbeperkingen voor vrouwen, seksuele geaardheid en religie.

De schrijfwijze van de Auteur is lekker vlot. Haar levendige beschrijvingen maken dat je het gevoel hebt aan de zijlijn toe te kijken. In het verhaal volgen we Leila, dat echter afgewisseld wordt met de achtergrondverhalen van Leila’s vijf excentrieke vrienden. De personages zijn zeer beeldend beschreven en elke vriend heeft een belangrijke rol in het tweede deel dat doorgaat na Leila’s dood.

De kern van het boek draait om echte vriendschap. Waar familie het laat afweten, zijn echte vrienden zoveel meer waard. De thema’s van het verhaal zijn zeer actueel in de wereld van vandaag. Leila een sterke vrouw, een baken in moeilijke tijden voor haar vrienden. Ondanks dat het over de dood van Leila gaat, voel je de hoop en levenskracht van het verhaal afstralen. Het is voor de lezer een soort eye opener waar het, het in het leven echt omdraait. Vooral hoop en vriendschap.

Meer recensies van EMBV