Boek met een actueel onderwerp

EMBV 02 juni 2021
Als je de titel van het boek “De stier ” voor het eerst onder ogen krijgt vraag je af wat die titel te betekenen heeft… Wel als het boek gelezen is, wordt dat heel goed duidelijk. Laten we daar maar mee beginnen. Het boek vertelt het verhaal van de Familie Cornelissen een echt boerengezin. Het begint in de jaren 50 en 60 en eindigen decennia later, moeder Aaltje wordt als het ware uitgehuwelijkt aan Jacobus. Moeder als huissloof, Vader die meer met de koeien heeft dan met zijn vrouw…Dat voorspeld eigenlijk al weinig goeds als twee echtelieden aan elkaar gekoppeld worden zonder iets met elkaar gemeen te hebben. Het koppel krijgt twee zonen Bart en Joris, een tweeling.

We groeien in het verhaal met de twee jongens mee en zien ze opgroeien. Opgroeien dat jonge mannen met een rugzak volgepakt met persoonlijke trauma’s. Binnen het gezin Cornelissen gebeurde het een en ander, zullen we maar zeggen, dit om niet te veel te verraden over het boek. Het tekent in ieder geval de jongens voor het leven met alle gevolgen van dien.

Het boek leest als een echte familieroman, de auteur heeft een beeldende manier van schrijven. Het verhaal trekt dan ook als een film aan je voorbij. De onderwerpen en de gevolgen daarvan zijn tot op de dag vandaag helaas nog steeds erg actueel. Waarschijnlijk zelfs nog meer in deze tijden van Covid. Je kunt aan de manier van schrijven ook merken dat de auteur weet waar ze over schrijft. Het is allemaal heel realistisch.

Samengevat : Een familieroman van eigen bodem met ook een duistere kant, actueel onderwerpen, zoals de kracht van vriendschap, huiselijk geweld, misbruik van drank. Zo geschreven dat het nergens voor de lezer te zwaar wordt. De lezer voelt soms ook dat er lichtpuntjes zijn. Een boek dat gelezen mag worden want de stier is echt los. Aanradertje!

Meer recensies van EMBV