Hilarisch

EMBV 31 augustus 2020
Prutsers en pechvogels is het nieuwe kinderboek van Tosca Menten en Jozua Douglas. Een heerlijk boek om te lezen. Ik schrijf nu wel een boek maar eigenlijk is het een museumgids. De auteurs nemen ons mee naar Het Rijksmuseum van Hostirische Oenen en het Nationaal Pechvogel Kabinet, waar de tentoonstelling Prutsers en Pechvogels is.

Eenmaal daar krijgen we de grappigste verhalen voor onze kiezen. We maken kennis met de pruikentijd, ridders, kwakzalvers en zo kunnen we nog wel even doorgaan. Ieder verhaal heeft zijn eigen pechvogel of prutser. Dit wordt veelal bijgestaan door een heus portret met jaartal. Zoals dat in een museumgids hoort.

De illustraties van Geert Gratama zijn wederom prachtig en sluiten zeer goed aan bij het verhaal. Ieder verhaal heeft zo zijn aangepaste tegeltjeswijsheden. Heel leuk bedacht! Bijzonder in het boek, het heeft pauzemomenten ingelast met tips wat in die tijd kunt doen. Op het einde leuke interviews met de auteurs. Zo leer je ze een beetje beter kennen.

Samengevat : Een boek vol hilarische verhalen, die vlot lezen. Het boek sluit goed aan bij het thema van de kinderboekenweek “Geschiedenis”.

Meer recensies van EMBV