Een mooie weergave van het huidige Amerika

Enita 13 februari 2024
De verdeelde staten van Amerika (land van de onbegrensde en ongewenste mogelijkheden) door Charles Groenhuijsen is een boek dat je echt gelezen moet hebben. Vooral als je meer wilt weten over hoe de Amerikaanse samenleving er tegenwoordig voor staat en hoe de oudere en gelovige, vaak witte generatie, denkt en probeert om de jongere generatie te beïnvloeden. Vooral onder invloed van het gedachtegoed van de Republikeinen en Donald Trump.

Het boek gaat dieper in op verschillende thema’s die een rol spelen in het huidige politieke landschap. Denk hierbij aan bijvoorbeeld aan thema’s als culture wars, godsdienst, lhbtiq+, immigratie, “the boy problem”, verkiezingen en generaties. Per thema neemt Charles je als lezer mee in hoe het er vooraf uitzag, het verleden, heden en toekomst en cijfers over het thema.

Ik heb het als zeer prettig ervaren dat we per thema worden meegenomen. Omdat ik het als het ware stapsgewijs heb kunnen lezen, heb ik over de verschillende onderwerpen (veel) geleerd en is mijn beeld verbreed. Daarom vind ik het ook zo’n fijn boek. Mijn nieuwsgierigheid is gewekt en ik ben erg benieuwd hoe verder het gaat, vooral met het oog op de presidentsverkiezingen in november 2024 en welk effect de uitslag gaat hebben op de Amerikaanse politiek.

Meer recensies van Enita