Een meeslepend verhaal

Enita 17 mei 2024
Het boek "Even aan mijn moeder vragen" van Danielle van Helden maakte een enorme indruk op mij. Het verhaal gaat over Iris, die haar moeder met Alzheimer verzorgt en tegelijkertijd op zoek gaat naar haar biologische vader.

Ik was onder de indruk over de manier waarop Alzheimer op een hele mooie manier onder de aandacht werd gebracht brengt in dit feelgood-verhaal. De niet-daagse thema’s als Alzheimer en de zoektocht naar haar vader werden goed afgewisseld met luchtige momenten, waardoor het verhaal toch niet te zwaar wordt. De prettige schrijfstijl van Danielle draagt hier ook enorm aan bij.

De personages zijn goed uitgewerkt, waardoor je ze echt leert kennen. Ik heb een zwak ontwikkeld voor Winston. Iedereen zou zo’n vriend moeten hebben. Maar Harrie heeft echt mij hart gestolen en zorgde ook voor de nodige tranen tijdens het lezen.
Wat ik sterk vond aan Iris was haar moed en vastberadenheid om voor haar moeder te blijven zorgen, terwijl het voor haarzelf ook steeds zwaarder werd. Een teken van echte liefde.
Het inkijkje in het verpleegtehuis gaf een weergave van de dagelijkse realiteit van mensen die te maken hebben met deze ziekte. Een waardige aanvulling op het verhaal.

"Even aan mijn moeder vragen" is een echte aanrader vanwege het meeslepende verhaal, en de niet alledaagse thema’s. Danielle heeft dit sterk neergezet, waardoor je als lezer je echt kunt inleven. Een boek dat je niet snel vergeet.

Meer recensies van Enita