De Beesten

Esther 25 juni 2023
Studente Isa keert, na de verdwijning van haar vader, vanuit Utrecht terug naar het geboorteplaats in de Achterhoek. Hier komen haar verschillende werelden in al hun tegenstellingen weer bij elkaar. Het studentenleven, de kraakbeweging, punkmuziek en activisme tegenover de nertsfokkerijen, stropers, schuurfeesten en motorcross.
De schrijfstijl van het boek is rauw en mij wat bij tijd en wijle te beeldend (lees onsmakelijk). De setting in de achterhoek is een meerwaarde, dit is een wereld die weinig wordt beschreven in de literatuur. Het wisselende perspectief en het verspringen van de tijd werkt goed. De personages kwamen voor mij helaas niet echt tot leven en waren geen van allen echt sympathiek. Dat laatste hoeft natuurlijk geen probleem te zijn. In tegendeel, dit kan het juist erg interessant maken. In dit geval zorgde het er echter voor dat meeleven met de personages minder was en dat mijn interesse in het verloop van het verhaal op bepaalde momenten afnam. Het boek was vrij makkelijk weg te leggen tijdens het lezen. Iets dat ik niet vaak doe, wanneer ik aan een boek begin.
Zeker geen slecht debuut, maar persoonlijk voor mij ook niet heel bijzonder.

Meer recensies van Esther