Een spannende coming of age roman met bovennatuurlijke elementen

Esther 06 april 2022
Wat een fijn boek om te lezen. Niet een thriller, zoals ik deze gewend ben. Ik lees het boek meer als een spannende coming of age roman met een aantal bovennatuurlijke elementen. De sfeer in het boek wordt goed neergezet. Een interessante omgeving waarin een kleine, streng gelovige gemeenschap in de jaren '60 nog gebukt gaat onder de gebeurtenissen van 20 jaar geleden tijdens en na de oorlog. Daarnaast een boeiende hoofdpersoon die worstelt met zijn achtergrond, toekomstperspectief en identiteit. Dit laatste is een mooie toevoeging aan het verhaal en maakt de hoofdpersoon toegankelijk en menselijk. Bepaalde elementen zijn wellicht ietwat kort door de bocht (zoals de manier waarop de clou ontrafelt wordt). Het uiteindelijke plot is voor mij bij dit boek eigenlijk ook ondergeschikt aan de algehele leeservaring. Niet een boek dat ik zelf snel zou oppakken om te lezen. Daarom fijn om juist een boek als dit wel in de selectie van de lezersjury van de Hebban Thrillerprijs 2022 te hebben ontvangen. Een aanrader.

Meer recensies van Esther