Nachtbloeiers

Esther 25 juni 2023
Voor iemand die niet de beste slaper is, was dit boek een leuke verrassing tussen de boeken die mij werden toegewezen voor de lezersjury van de Hebban Debuutprijs. Ik kende het boek niet, maar was erg nieuwsgierig.
Een dystopisch Noorwegen is in de ban van slaap of beter gezegd het gebrek eraan. Er zijn sluimerklinieken, slaapwachters en een groot deel van de bevolking kan niet zonder slaapdruppels. De Nederlandse hoofdpersoon Eliza werkt voor haar Noorse ex in het Instituut voor Slapeloosheid in Stavanger. Ze is daarnaast bezig, of doet een poging tot, met haar eigen onderzoeksvoorstel naar de samenhang tussen slapeloosheid en partnerkeuze.
De schrijfstijl is af en toe wat vervreemdend en niet altijd makkelijk leesbaar. Dan denk ik met name aan de verschillende manieren van insteken/lettertype, de lijstjes, foto's en de fragmenten uit het slaapdagboek. Erg origineel, maar daardoor kwam ik niet echt lekker in het verhaal en bleef het wat abstract. De personages bleven wat vlak en kwamen minder tot leven. De omslag vind ik mooi en intrigerend.
Mijn conclusie na het lezen: mooi geschreven, mooie thematiek, origineel, maar mij iets te abstract.

Meer recensies van Esther