Zeg maar Agaath

Esther 25 juni 2023
Weduwe Agaath van 78 gaat na het overlijden van haar man verhuizen en huurt de 18-jarige supermarktmedewerker Karim in om te helpen met het leegruimen van de woning. Langzamerhand ontstaat er een bijzondere band tussen de twee.
Het boek leest lekker weg met korte hoofdstukken en een makkelijke, fijne schrijfstijl. De vriendschap die tussen de twee hoofdpersonen ontstaat is leuk beschreven. Met name het personage Agaath komt goed uit de verf. Ik had iets meer vanuit het perspectef van Karim willen lezen. Het verhaal is niet echt origineel. Ik heb het gevoel dit verhaal vaker, al dan niet in andere vorm, te hebben gezien of gelezen. De wat stugge, gesloten, eigenwijze oudere, die uiteindelijk ontdooit doordat de nieuwe jongere persoon hun leven binnenkomt. Verschillende generaties en culturele achtergronden die langzaam elkaar gaan begrijpen en waarderen. Het is een vaak gebruikt thema in boeken en films. Desalniettemin is 'Zeg maar Agaath' van Margôt Ros en Jeroen Kleijne een charmant boek. Niet bijzonder, maar wel vermakelijk.

Meer recensies van Esther