Empathische whodunit

Eva Krap 21 oktober 2019
In Fatale keuzes volg je het leven van Emily en de mensen om haar heen. Emily is net begonnen aan haar stage op het politiebureau als ze haar huisgenoot, Lisa, met een onbekende man daar tegenkomt. Hij blijkt haar vader te zijn. Lisa heeft nooit veel losgelaten over haar verleden en Emily wordt dan ook nieuwsgierig naar wat er speelt. Al snel komt Emily erachter dat haar vader een contactverbod heeft en dat hij een aantal vergrijpen op zijn naam heeft staan, waaronder geweldpleging. Toch schroomt ze niet om Lisa zijn nummer te geven, zodat deze zelf kan bepalen of ze contact met haar vader wil.
Vanaf dat moment lijkt alles mis te gaan. Was het een fatale beslissing die een sneeuwbaleffect veroorzaakt en iedereen meesleurt in zijn destructieve weg?

Het verhaal is vanuit meerdere perspectieven geschreven en neemt je mee naar zowel heden als verleden. Dat er een connectie is tussen alle gebeurtenissen, is duidelijk, maar het hoe en wat ontgaat je als lezer volledig. Uiteraard zorgt dit aspect al voor de nodige spanning, maar dat is niet wat Fatale keuzes van andere thrillers onderscheidt.
Dat is het feit dat het verhaal zich niet alleen focust op de moord an sich, maar je volledig meeneemt in het leven van de personages. Je volgt niet alleen de moord en de uiteindelijke plot, maar ook de dagelijkse beslommeringen van de personages. Deze worden zeer goed uitgediept en uitgewerkt. Wat dat betreft leest het als een roman en thriller in één.

Persoonlijk vind ik het fijn als een verhaal niet alleen draait om een zo gruwelijk mogelijke moord en puzzelen wie het heeft gedaan. Deze whodunit is dan ook zoveel meer. Ik merkte dat ik zelfs als ik niet aan het lezen was, nadacht over Emily en haar leven. Naast de moord, leef je mee met de perikelen van de personages, mede omdat deze uit het leven gegrepen zijn. Wat ze meemaken zorgt voor de nodige herkenning en empathie. Het maakt ze menselijk en dus ook levensecht. De binding met de personages kost je als lezer daardoor geen enkele moeite.

Het verhaal zit, mede door al deze ingrediënten, weergaloos in elkaar. Maar ook de uitwerking is werkelijk perfect gedaan. Uiteindelijk vallen alle puzzelstukjes op hun plek, alle losse draadjes worden met elkaar verweven en verbonden. Dit is duidelijk een thriller waar goed over is nagedacht en dat niet is geschreven om te choqueren, maar puur om een goed onderbouwd verhaal neer te zetten. Fatale keuzes smaakt dan ook naar meer. Veel meer.

Meer recensies van Eva Krap