De droom van Sander

Evelien Walravens 29 februari 2020 Hebban Recensent
Jens Vern, hoeveel thriller wil je in een auteursnaam hebben? Een goed gekozen pseudoniem waarachter we ‘gewoon’ Sander Verheijen (1974) treffen. De baas van online boekenplatform Hebban doet er ook niet geheimzinnig over. Hij wilde met zijn pseudoniem een lijn kunnen trekken tussen zijn eerdere non-fictie boek Ik kan er nét niet bij en zijn debuutthriller. Zijn eerste boek over het wel en wee van zijn bijzondere tweeling deed het behoorlijk goed maar nog altijd was daar die wens om ooit een thriller van eigen hand te mogen uitbrengen. Die droom is nu uitgekomen.

The Keeler Company in Washington DC is een toonaangevend IT-bedrijf. Tim Turner is dan ook zeer vereerd als hij als enige van zijn afstudeerjaar gerekruteerd wordt om bij het bedrijf te komen werken. Een luxe appartement is onderdeel van zijn contract en al snel voelt hij zich thuis in het bedrijf en weet hij ook al promotie te maken. Maar er beginnen vreemde dingen te gebeuren die steeds dichter in de buurt van Tim beginnen plaats te vinden. Met behulp van een onbekende man die zich De Vriend noemt, komt hij erachter dat het bedrijf zich bezig houdt met behoorlijk malafide praktijken. Zijn baas Frank Keeler weet veel meer dan hij toe wil geven en wat is de rol van Tims verdwenen vader? Uiteindelijk wordt het Tim te heet onder zijn voeten en weet hij met hulp van De Vriend te vluchten naar Den Haag. Daar loopt hij de mooie Emily Green tegen het lijf, een jonge vrouw die ook het een en ander heeft te verbergen. Zodra Tim de banden met Emily aanhaalt geeft hij onbedoeld zijn veiligheid op en moet hij alsnog de strijd aangaan met Frank Keeler. Of zijn er nog meer vijanden op te sporen?

In deze cybertechno-thriller is niets wat het lijkt. De proloog haalt de lezer meteen bij de les: wat is hier aan de hand? Wie is de man die daar vlucht? De lezer krijgt mondjesmaat door hoe de verbanden in het verhaal liggen. Jens Vern voert daarvoor afwisselend twee ik-personages op: Tim en Emily, door hun verhaallijnen ontspinnen zich de spannende ontwikkelingen in het boek. De lijn van De Vriend geeft de ontbrekende informatie en smeedt alles aan elkaar. Dit is op zich prachtig bedacht ware het niet dat Jens Vern iets te enthousiast was met het bedenken van verhaallijnen. Zo ontvouwt er zich binnen de lijn van Emily een extra plot dat hij eigenlijk beter voor een volgend boek had kunnen bewaren. Het maakt het verhaal wat onoverzichtelijk. Uiteindelijk weet Jens er wel een prachtige spannende ontknoping uit te laten komen maar deze wordt weer een klein beetje teniet gedaan door de uitleg die er dan nog op volgt. Maar al met al kunnen we concluderen dat de droom van Sander, door de pen van Jens, geleidt heeft tot een spannende en onderhoudende debuutthriller waar hij best trots op mag zijn. Nederland heeft er weer een veelbelovende thrillerauteur bij en mede door de internationale setting van dit verhaal is eventuele uitbreiding naar het buitenland niet ondenkbaar.

Meer recensies van Evelien Walravens