Evelien Walravens Hebban Recensent

Annejet van der Zijl is inmiddels behoorlijk gesetteld als auteur van historische literaire non-fictie als Sonny Boy en De Amerikaanse prinses. Toen zij werd gevraagd het Boekenweekgeschenk 2020 te schrijven dacht zij meteen aan een verhaal wat nog op de plank lag. Het verhaal van de jonge Nederlandse Leon Herckenrath die in 1818 naar de Amerikaanse stad Charleston vertrekt om daar zijn fortuin te behalen.

Als zoon van een redelijk welgesteld Nederlands gezin had hij het in die tijd niet heel moeilijk om in de Zuidelijke Staten van Amerika voet aan de grond te krijgen. Geholpen door de connecties van zijn vader en ooms weet hij zich al snel op te werken in de welgestelde kringen in Charleston. Hij wordt echter ziek, getroffen door een of andere tropische koorts waar zijn Europese lijf niet zo goed tegen bestand was. Zijn weldoener zorgt er voor dat hij verzorgd wordt door een jong slavenmeisje Juliette en zij helpt hem er weer bovenop. Leon is het meisje zo dankbaar dat hij haar koopt van haar eigenaar en haar meteen haar vrijheid schenkt. Maar er speelt meer: uiteindelijk trouwen ze in het geheim en zullen ze vele kinderen samen krijgen. Dat dit iets bijzonders is in die dagen zal niet vreemd doen opkijken. Wat wel bijzonder is, is dat Leon zijn gezin uiteindelijk naar Nederland weet te smokkelen en onder weet te brengen op het familie landgoed in Monster. Daar zijn Juliette en de kinderen met hun getinte huidskleur een bezienswaardigheid.

Annejet van der Zijl is in staat om mooie verhalen te schrijven over bijzondere mensen. Toch zitten er aan dit Boekenweekgeschenk wel wat haken en ogen. Waar je een liefdesgeschiedenis zou verwachten, komt zij echter met heel veel historische zaken over de stad Charleston, de slavernij en de Amerikaanse burgeroorlog die hier uiteindelijk een einde aan maakt. Ook de familieleden van vooral Leon krijgen (te) veel ruimte in deze novelle. Allemaal erg interessant maar dit is niet wat je op grond van de prachtige cover en de titel zou verwachten. De hoofdpersonages komen niet echt tot leven, in ieder geval niet genoeg om de lezer te raken.

Wat men ook mag verwachten, als het over thema’s als slavernij gaat, is wat meer kritiek. Maar Annejet houdt het heel oppervlakkig en summier. Hierdoor wordt dit boekje toch meer een opsomming van feitjes dan dat je wordt meegevoerd in een spannende liefdesgeschiedenis tegen het decor van historische gebeurtenissen. Van der Zijl kiest er voor om alle bronnen op haar website te vermelden. Dit kom je echter pas te weten als je haar nawoord leest. Hierin lezen we ook dat er een uitgebreidere versie van deze novelle gaat komen. Het was wellicht beter geweest al haar onderzoek en bronnen voor die roman te hebben bewaard. Nu gebruikt ze dit Boekenweekgeschenk een beetje als een soort reclamemateriaal voor dat komende werk.

Reacties op: Opsomming van feitjes

Leon & Juliette - Annejet van der Zijl