Voorspelbaar met wat vraagtekens

Evelien Walravens 02 juni 2020 Hebban Recensent
M.J. Arlidge kennen wij als thrillerfans natuurlijk allemaal van zijn razend spannende serie rondom rechercheur Helen Grace. Dit jaar verzorgde deze populaire Britse schrijver het cadeauboekje van de CPNB rond de Spannende Boeken weken. Wat jij niet ziet heeft dezelfde lay-out als al zijn andere boeken, dus daarmee past het mooi in het rijtje. Maar het verhaal is toch wat anders dan ik van hem gewend ben. De blinde Emma wordt hevig verliefd op ex-soldaat Mark, die door zijn werk geestelijk en fysiek beschadigd is geraakt. Ondertussen wordt de stad geteisterd door een hittegolf en een serie van gewelddadige inbraken waar zwaargewonden bij vallen. Er is maar een ding bekend over de dader: een opvallend litteken in zijn nek…

Waar Arlidge gewoonlijk wel een paar fijne plottwists in zijn verhalen weet te stoppen, verloopt dit boekje toch wat gemoedelijker. Daardoor wordt het ook wel een beetje voorspelbaar. Eigenlijk zie je het einde al van ver aankomen en dat is toch een beetje jammer. Ook zette ik een aantal vraagtekens bij waarnemingen die Emma doet; zij is al vanaf geboorte blind maar het komt soms toch over alsof ze kan zien zoals iedereen. Dat maakt het ook wat ongeloofwaardig. Eigenlijk vind ik het nogal een braaf verhaal van deze auteur, die me normaal behoorlijk weet te shockeren met gruwelijkheden in zijn boeken. Maar ik heb het wel met plezier gelezen dus het krijgt van mij een klein groen duimpje.

Meer recensies van Evelien Walravens