Een mooi verhaal over de kracht van vriendschap in een magische wereld

Evy2004 07 mei 2024
'Onmogelijke wezens’ is het begin van een nieuwe magische serie van auteur Katherine Rundell.

Ontmoet de jongen Christopher die voor de vakantie naar het huis van zijn opa wordt gestuurd die hij nauwelijks kent. Op zich lijkt het een gewone saaie vakantie te gaan worden tot Christopher onverwacht een kleine Griffioen redt. Veel tijd om verbaasd te zien over deze gebeurtenis, want al snel wordt hij samen met Mal de eigenaar van de griffioen meegesleurd naar de wereld van de magische wezens en staat hij op het punt om het meest bijzondere en ook gevaarlijkste avontuur van zijn leven te gaan beleven.

De schrijfstijl is zoals we wel vaker in kinderboeken tegenkomen zeer vlot en passend voor de doelgroep, al zal misschien ook de volwassenere lezer zeker van dit boek kunnen genieten. En ondanks dat dit het eerste deel in naar verluidt een driedelige serie gaat worden weet Rundell de lezer met het creëren van deze magische wereld waar nog zoveel in te ontdekken van zeker tot de laatste bladzijden te blijven boeien.

De personages, hoewel allemaal zeer verschillend van karakter, worden toch wel zeer goed uitgediept. Al lijkt de meeste diepgang toch vooral naar Christopher te gaan, een implicatie dat we hem hopelijk zeker weer gaan zien in het tweede deel.

De wereld is zeker al goed uitgewerkt, maar je merkt wel dat er zeker wordt gehint naar de volgende delen waar naar alle waarschijnlijkheid de wereld van de Archipel nog verder zal worden toegelicht en hopelijk is er ook nog ruimte om de legende van de onsterfelijke verder uit te werken.

Al met al is dit zeker een mooie toevoeging aan het werk van meestervertelster Katherine Rundell en verhaal dat vol zit met spanning, magie en de kracht van vriendschap en het ook zeker aandurft om ook wat gewaagdere onderwerpen zoals de dood en de betekenis van opoffering voor het behouden van het goede te beschrijven

Zeker een aanrader voor zowel oudere als jonge lezers vanaf 10 jaar.

Meer recensies van Evy2004