Een bijzonder en gedetailleerd fantasy boek met wijze woorden

Bookaholic F 16 november 2019

Dit unieke verhaal is een boek waarvoor je de tijd moet nemen om de gedachten en speciale sprookjes te laten bezinken.

Bomallin Zehaster Rigus (Bom) is niet echt een harde werker. Hij is lui en ongemotiveerd en heeft eigenlijk nog niet veel uitgevoerd als kersverse Doorluchtige Doorvorser. Totdat hij totaal onverwacht de opdracht van de federatie van Irkin krijgt om op zoek te gaan naar de laatste Afgedwaalde Ster. Volgens een mythe daalden ooit enkele Sterren neer op de Aarde. Bom moet nu met zijn negen gezellen op zoek naar de laatst overgebleven stad en zijn bewoners. In de halte Ardwyn blijkt geen Ster te zien en er moet dus verder gezocht worden.

Volgens de Opperraadgevingsdiender van de Hogevorst is de sluwe Bom verantwoordelijk voor het saboteren van het intelligente transportsysteem: “Het reisbuizensysteem”. Lazaed krijgt de opdracht om Bom en zijn gezelschap te achtervolgen tijdens hun missie. Dit maakt het verhaal spannender, want de schelm Bom en zijn trawanten zijn erg creatief om uit de handen van Lazaed te blijven.

Bom’s bijkomende taak, naast het navorsen van documenten uit het verleden en het opschrijven van zijn bevindingen, is om zijn nieuwe leerlingen bij te staan en op te leiden. In het begin is Bom helemaal niet blij om op reis te moeten gaan. Eigenlijk is hij eerst niet echt sympathiek, maar tijdens de zoektocht groeit Bom uit tot een eerlijk en inventief Doorvorser. Zijn pupillen krijgen ook nog onverwachts het gezelschap van Leer en Zeeanemoon. Tijdens de tocht komt de bende avontuur en gevaar tegen. Gelukkig ontmoeten ze naast vijanden ook nieuwe bondgenoten. Of de Afgedwaalde Ster bestaat of een verzinsel is, daarvoor moet je het boek lezen. Ik kan je wel garanderen dat de reis naar de bestemming fascinerend is en dat het verhaal anders afloopt dan je zou verwachten.

Doornen en Sterren is een zeer gedetailleerde fantasy, waardoor ik even in het verhaal moest komen. Eenmaal meegenomen in de fantasie van Jacob Pot wou ik wel ontzettend graag weten hoe dit boek ging eindigen. Het is dus wel noodzakelijk om dit aparte verhaal met aandacht te lezen, omdat je anders belangrijke details mist. Doornen en Sterren is een boek vol verbeelding met prachtige boodschappen verweven in de verhalen die Bom en de anderen meekrijgen.

Jacob Pot heeft bij elke streek die bezocht wordt, een zelf getekende kaart gemaakt en een aparte uitleg bijgevoegd over de unieke kenmerken. Hoewel het verzonnen plaatsen zijn, herken ik er toch veel van onze wereld in. Net zoals in het echt zijn bijna overal regels en is er machtsmisbruik.Tijdens de zoektocht komt de groep terecht op unieke plaatsen als de Verloren Eilanden, De Grote Wereldleegten en De Kring.

Dit originele verhaal wordt op een magische wijze afgesloten, waarin kritiek op onze maatschappij subtiel verwerkt is. Hoewel dit soms met wat minder bombastisch taalgebruik mocht, heb ik genoten van het wonderlijke verhaal op zich. De wereld Albura met al zijn locaties heeft een uitgebreide world building, de karakters zijn gevarieerd en maken een interessante evolutie door en de plot zit vernuftig in elkaar. Het laatste deel verbindt de verschillende stukken en geeft antwoorden op allerlei vragen. Het stukje dat Aanhangsel heet, is prachtig en had een mooiere naam verdiend.

Hou je van een gelaagd anders dan anders boek, dat naast fantasierijk ook grappig, filosofisch en avontuurlijk is, dan moet je Doornen en Sterren zeker lezen!
**** https://indeboekenkast.com/2019/11/16/doornen-en-sterren/

Meer recensies van Bookaholic F