Gekwelde karakters in een roman met een twist van formaat!

Bookaholic F 06 oktober 2020

Een bitterzoet boek met een scherpe blik, dat me meeneemt in de tijd en me deel maakt van een tragisch huwelijk. Deze verrassende roman doet me door een ingenieuze opbouw en spannende ontwikkelingen naar adem happen.

Thomas van Aalten bedenkt een verhaal dat zich afspeelt in de jaren 70. Tegen de achtergrond van deze jaren dompelt hij me onder in het aparte huwelijk van Leonie met de zakenman Dick van Espen.

Als Dick en Leonie nog een jong stel zijn, heeft zij niet veel in te brengen en slikt ze zijn sterke verhaaltjes en vernederingen als zoete koek. In het begin denkt Leonie nog, dat ze als dochter uit een arbeidersfamilie blij mag zijn met zo’n gegoede partij als deze geldmagnaat. Ze danst naar de pijpen van haar man en neemt zijn waarheid voor juist aan en regelt alles voor hem wat hij vraagt .

Dick stamt uit een familie van ondernemers en ziet toekomst in de verkoop van aanvaardbare geprijsde vakanties aan de gewone mensen en het lijkt alsof de wereld aan zijn voeten ligt. Maar is dit wel zo? Achter de façade van decadente feestvierder en ambitieuze zelfstandige zit immers iemand die alles onder controle wil hebben.

Leonie’s wereld blijft lang beperkt tot de Burgemeester Eliasstraat, maar door een onverwachte ontmoeting met de Surinaamse jongen Urvin ontdekt Leonie dat er meer is dan haar kleine omgeving. Stilaan kiest ze voor andere gerechten dan de gekende maaltijden, komt ze in opstand tegen allerlei afspraken en zet ze haar eerste stappen in de wijde wereld.
Haar onbehouwen echtgenoot ontdekt haar metamorfose en reageert op de enige manier, die hij vanuit zijn bekrompen visie kent.

Een vrouw van de wereld focust zich eerst vooral op hoe de ingewikkelde relatie van deze jonge vrouw verloopt en in welke leefwereld zij terechtkomt. Later neemt het verhaal een spectaculaire wending waardoor deze vertelling veel meer is dan een portret van een brave echtgenote.

Thomas van Aalten heeft lang gewacht om deze roman te publiceren. Nu hij terug bij Uitgeverij Podium is, de uitgeverij waar het voor hem allemaal begon, lijkt het het ideale moment. Hij worstelde lang met de vraag of hij als man wel een verhaal kon schrijven over een vrouw die zich stilaan losmaakt van haar man. Het was nog gedurfder om dit op papier te zetten, omdat deze dame zich dan ook nog eens verantwoordelijk ging voelen voor een Surinaamse jongen wat in die tijd niet evident was. Nu durft hij het aan om zijn ideeën te verwoorden en dit boek de wereld in te brengen.

Eigenlijk had hij dit verhaal eerder kunnen publiceren, omdat hij heel goed de gevoelens en verwachtingen van Leonie weergeeft en me echt in haar hoofd laat kruipen. Hij geeft ook door allerlei details en situaties weer hoe deze tijdsperiode was.

Een vrouw van de wereld is een haarscherp portret van een huwelijk in verval , maar misschien is het vooral een analyse van gekwelde en complexe karakters. Leonie, Dick en zelfs de nevenpersonages kijken immers elk door hun eigen bril en vanuit hun referentiekader naar de dingen rondom hen.

Dit zou een tragedie kunnen zijn, maar door de ironische kijk en de sterke twist wordt het een krachtige en meeslepende roman over opkomen voor jezelf, schijn en zijn en verborgen geheimen.
****

Bedankt Uitgeverij Podium dat ik dit intrigerende verhaal mocht vooruit lezen.

Meer leuke reviews lezen, kijk op indeboekenkast.com

Meer recensies van Bookaholic F