Wat is dit een authentieke en poëtische boodschap van een jong talent.

Bookaholic F 08 oktober 2020
Wat is dit een authentieke en poëtische boodschap van een jong talent.

Deze verzameling teksten, gedichten en bespiegelingen is een knappe kijk in de gedachten en gevoelens van deze meid, die in Amsterdam haar jeugd doorbracht, maar ook een warm hart toedraagt aan Suriname.

Ze deelt haar mening eerlijk, gepassioneerd en met een kritische blik op onze maatschappij. Het begon ooit allemaal met een fascinatie voor Spoken word en een schrijfoefening. Uiteindelijk is er nu deze bundel.

Dit boek is samengesteld uit ritmische en soms zelfs filosofische teksten en gedichten met muzikale intermezzo's, die elk een thema in de schijnwerpers plaatsen.

Schiavone Simson heeft deze mozaïek samengesteld om iedereen die stuk is troost, hoop en inspiratie te bieden.

Citaat Schiavone
Soms moet je stukgaan zodat je weet waar je van gemaakt bent."
– SCHIAVONE

Zonder schroom komen ook haar mindere ervaringen aan bod. Deze woordkunstenares gebruikt vaak korte boodschappen met veel impact om me te laten voelen hoe zij omgaat met pijn, verdriet, angst en soms ook vreugde of geluk.

Eerlijk en met een knipoog of droevig, maar altijd vol vuur, laat ze me deel uitmaken van wat er ronddwarrelt in haar geest. Onzekerheid en imperfectie, depressie, worstelen met je identiteit, liefdesverdriet: " Ja, het is duidelijk dat deze vrouw vaak over haar donkere momenten vertelt" .
Ze schrijft het letterlijk van zich af, maar ik zie ook veel lichtpuntjes en bakens van hoop in haar zinnen.

Zonder franjes of enige opsmuk, soms rauw, dan weer lieflijk en vaak met een scherpe blik deelt Schiavone haar beleving van situaties en gevoelens.

Verlies doorboort mijn hart, omdat ik, nog niet zo lang geleden, mijn vader verloor. Wanneer ik dit pakkende gedicht lees, stromen de tranen over mijn wangen en het bewijst nog maar eens hoeveel emotie en kracht in heel deze bundel verwerkt zit.

Voor als je stuk bent is zo kwetsbaar en tegelijk ook sterk en herkenbaar geschreven waardoor deze verhalen- en gedichtenbundel een bron van kracht en steun voor velen is!

Voor als je stuk bent is een soms grimmig, vaak ook ontroerend, juweel om steeds opnieuw vast te pakken en te herlezen. Elke keer dat je haar woorden opnieuw laat bezinken, gaan ze immers anders binnenkomen. Soms ga ik het opendoen voor troost of kracht en vaak ook gewoon voor de schoonheid van haar poëzie.

Ik onthoud dat jezelf graag zien noodzakelijk is en dat je ondanks kleur, geaardheid, overtuiging, gevoel,.. altijd mag zijn wie je echt bent. Dit boek slaat, net door zijn eenvoud, kernachtige zinnen en heftige woorden in als een bom.

Zoals deze auteur zelf zegt is zij slechts één stem van de velen, maar deze jongedame heeft nu al heel veel wijsheid, en motivatie te delen met de wereld.

*****

Meer recensies van Bookaholic F