Gevoelens vertaalt in woorden en muziek

Bookaholic F 21 oktober 2020
Doe of sterf is geknipt voor kinderen vanaf tien jaar. Het vertaalt verdriet in muziek en geeft moeilijke gevoelens een plaats met woorden die raken.

Donnie heeft verdriet over wat er allemaal rondom hem gebeurt. Sinds de dood van zijn moeder is thuis alles anders geworden. Zijn vader is niet vrolijk meer en zijn broer woont niet meer bij hen. Op zijn nieuwe school voelt Donnie zich alleen en hij kan zijn angst, boosheid of pijn erg moeilijk tonen aan anderen.

Op een dag volgt hij zijn hart en zo leert hij anders om te gaan met zijn gevoelens. Wanneer hij, door zijn onzekerheid, zich daarna niet volledig durft te geven, krijgt hij steun en hulp uit onverwachte hoek. Stilaan kruipt hij uit zijn schulp en maakt hij nieuwe vrienden. Het liefste wat Donnie doet, is spelen met teksten, een beat en flow, maar laat dat nu net zijn wat zijn vader hem verbiedt.

Zal Donnie mee kunnen doen met de rapbattle en de Keizer van het Plein kunnen worden?

Dit boek houdt rekening met de leefwereld van kinderen. Doe of sterf kan, door zijn bijzondere aanpak, zelfs voor wie niet graag leest een aanrader zijn.

Het verhaal is vlot geschreven en het is spannend om te zien hoe rap het middel is voor deze kinderen om contact te maken en zich uit te drukken. De personages in dit verhaal zijn geloofwaardig en ik kan me erg goed inleven in hoe zij, allemaal op hun eigen manier, vechten om overeind te blijven.

Dit verhaal heeft heftige thema’s, zoals dood, schuld en er niet bij horen, gemixt met felle emoties. Het mooie aan dit verhaal is dat de schrijver ruimte geeft aan wat er speelt binnenin de kinderen en volwassenen. De verhaalvorm die hij gebruikt om deze gevoelens, ervaringen en gedachten over te brengen, is modern, knap bedacht en maakt indruk. Ook de leuke avonturen komen aan bod en met de humor is het verhaal naast triest ook grappig. Doe of sterf maakt duidelijk hoe belangrijk familie, vriendschap, nieuwe kansen en respect voor wie je echt bent zijn.

Doe of sterf is een hoopvol verhaal dat, ook bij mij als volwassene, de juiste snaar raakt.
Dit verhaal gaat over afscheid nemen, opnieuw beginnen en jezelf durven zijn.

Meer leuke reviews lezen, kijk op indeboekenkast.com

Meer recensies van Bookaholic F