Vrij vrij is eerlijk, grappig, confronterend en laat zien hoe moeilijk samen blijven echt is!

Bookaholic F 20 augustus 2020

Erna zei bij Frits zijn huwelijksaanzoek dat zij nog met andere mannen het bed zou delen en Frits vond haar standpunt best wel logisch. Meer dan twintig jaar zijn ze ondertussen al partners en dit idee is stand blijven houden, maar dan komt corona roet in het eten gooien.

Corona verandert alles, omdat intimiteit op 1,5 meter afstand en allerlei andere afspraken het onmogelijk maken om nog met je minnaar of minnares af te spreken. Nu zijn Erna en Frits echt op elkaar aangewezen. Of het frustratie of schuldgevoel is, op een avond gaan Frits en Erna een diepgaand gesprek aan. Beide partners vertellen, na wat drank zoals in vroegere tijden, hun diepste verlangens, gedachten en geheimen. Verrassend genoeg blijkt dat ze, ondanks hun op het eerste gezicht vrije gedachtegoed, toch wel minder ruimdenkend zijn dan ze dachten van elkaar. In een lange dialoog ontstaan gesprekken over opvoeding, jaloezie, sleur, leeftijd en de zoektocht naar spanning.

Seks blijkt in een huwelijk toch anders dan buiten de deur. Schaamteloos vertellen ze elkaar over waarom dit toch zo’n grote verleiding blijft en waarom ze dit toch nodig hebben. Tijdens hun onthulling van de waarheid gaat het er heftig aan toe en worden de verwijten heen en weer geslingerd. Ze bekijken of er excuses zijn om vreemdgaan te rechtvaardigen en of er een verschil is wanneer er verliefdheid in het spel is. Uiteindelijk blijkt dat ze, ondanks hun losse opvattingen, elkaar toch pijn gedaan hebben met hun escapades.

Stilaan komen ze die avond, na hun eerlijke biecht en boosheid op de ander, dichter tot elkaar en durven zij wat meestal verstopt blijft of niet uitgesproken wordt op tafel te gooien.
Seks stond volgens hun afspraken los van verantwoordelijkheid en hun liefde voor elkaar, maar is dit echt zo? Frits en Erna komen stilaan tot het besef, dat ze hoewel ze elkaar altijd graag zijn blijven zien, ze elkaar ook gekwetst hebben en blijkbaar is liefde toch minder tolerant dan gedacht.

Vrij vrij is vlot te lezen, uiterst gedetailleerd en spreekt onverbloemd over seks, de zin van het leven en de ups en downs in een lange relatie.

De sprankelende en eerlijke getuigenissen en scènes die echt uit het leven gegrepen zijn, worden zonder scrupules en censuur op papier gezet. Naast de rake opmerkingen over hun relatie houden ze de maatschappij ook een spiegel voor.

Is een wereld waar je meer vrouwen mag hebben ideaal of ontbreekt het dan aan beschikbare mannen en geldt dit andersom ook? Is schoonheid vergankelijk of blijft je partner ondanks het ouder worden voor jou de mooiste? Zou je voor je partner of kinderen tot het uiterste gaan of ben je zelf toch nog net iets belangrijker? Het zijn maar enkele ideeën, overtuigingen en gedachten die in dit e-book de revue passeren.

Het boek zet je aan tot nadenken, want na dit gelezen te hebben, vraag je je af hoe het verder zou gegaan zijn met dit koppel zonder dat die coronabreak er was.

Het einde van het e-book kan ik je niet vertellen, maar het is zo mooi, kwetsbaar en rechtuit gebracht dat het me naar de keel greep. Vergis je niet, Vrij vrij is een boek over relaties, maar de inhoud gaat veel dieper en naast erotische uitspraken lees ik filosofische overpeinzingen en zelfs maatschappij kritisch getinte en gedurfde bedenkingen.

Frits en Erna Turing hebben elk zo hun waarheid, maar die nacht is er toch op zijn minst een deel van de feiten boven water gekomen. Het allerbelangrijkste was dat corona de trigger was om de borrelende frustraties te bespreken en elkaar nu eens gewoon zonder beperkingen te vertellen hoe ieder zich voelde en hoe hun relatie verder zou verlopen.

Vrij vrij is eigenlijk een pleidooi voor de liefde en zolang elke partner blij is met hoe de relatie verloopt, is er geen probleem. Die bewuste nacht blijkt dat in het huwelijk van Frits en Erna veel anders is dan het lijkt en dat ze misschien wel niet meer gelukkig zijn met de situatie zoals ze nu is.

****
Meer leuke reviews lezen, kijk op de blog indeboekenkast.com

Meer recensies van Bookaholic F