Strandslag is een heerlijke vakantiethriller!

Bookaholic F 21 augustus 2020

Wanneer Gijs en Daniëlle, door een erfenis van hun familie, een vakantiehuisje kunnen kopen in het vakantiepark Strandslag, komt hun droom uit. Samen met hun kinderen gaan ze tijdens hun vakantie naar het prachtige Texel, waar Daniëlle als kind al heerlijke jaren beleefde. Ze genieten van zon, zand en elkaar en alle stress en drukte zijn vergeten.

Wanneer ze een geheimzinnige boodschap krijgen van een rare man, lijkt dit eerst om een vergissing te gaan, maar niets is minder waar. Als Mitchell, Daniëlle’s gevaarlijke jeugdliefde, opnieuw haar leven binnenwandelt, wordt ze bang dat hij haar gezin iets gaat aandoen en is de idyllische zomervakantie helemaal voorbij.

Om haar geliefden te beschermen besluit Daniëlle uiteindelijk om zelf actie te ondernemen. De politie kan immers niet veel doen zonder hard bewijs en tegen abstracte woorden zonder daden staan ze helemaal machteloos. De situatie wordt ingewikkelder en het moment van de waarheid lijkt aangebroken. Uiteindelijk keert de rust voor even terug en lijkt de miserie voorbij, maar de waarheid is anders.

Strandslag is het eerste boek dat ik lees van deze dame en ik ben niet verwonderd dat zij eerder werkte in de toeristische sector. Linda van Rijn vertelt namelijk vol passie en met kennis van zaken over deze plaats in Nederland. Blijkbaar is dit haar werkwijze. Ze neemt je mee naar een bestemming die ze kent en combineert deze setting met een verhaal, wat een erg leuk idee is.

Strandslag is een boek dat in vlot te lezen taal is geschreven. Het verhaal heeft een wat dreigende sfeer en het geheel speelt zich af op het paradijselijke Texel. Linda van Rijn slaagt erin om dit Nederlandse Waddeneiland tot leven te wekken. Hoewel ik er nog nooit was, zie ik door haar enthousiaste beschrijvingen dit eiland duidelijk voor me.

Deze locatie is het decor voor een zomerse thriller waarbij een vlotte pen en het laten voelen van de emoties, zoals angst en woede, de pluspunten zijn in dit avontuur. Het mysterie rond de onbegrijpelijke boodschap en de gevaarlijke situatie zorgen voor een broeierige sfeer.

Eerlijk gezegd is de ontknoping niet echt een verrassing voor een ervaren thrillerlezer, maar dit doet niets af aan het leesplezier. De spanning in dit verhaal zit hem niet in bloedstollende momenten, maar vooral in het opbouwen van de onrust en de zoektocht naar wie verantwoordelijk is voor alle ellende voor Daniëlle en haar gezin.

Linda van Rijn heeft met dit verhaal een prettige en eenvoudig te lezen thriller geschreven, die ideaal is om tijdens tropische temperaturen te lezen. Verwacht alleen geen bijzondere diepgang of volledig uitgewerkte karakters.

Strandslag is een lekkere cocktail die niet te complex is, een fijne plot heeft en gewoon voor wat heerlijke leesmomenten met wat spanning zorgt. Niets meer of minder…

****
Meer leuke reviews lezen, ga naar de blog indeboekenkast.com

Meer recensies van Bookaholic F