Hem is een roman die ik meerdere keren moest lezen om er alle nuances en prachtige woorden in te ontdekken en volledig te laten doordringen.

Dit is geen hapklaar boek, maar een verhaal waarbij je de symboliek en de stilte moet durven toelaten om zo het tragische verhaal stilaan te ontwarren.
Het verhaal wordt vanuit verschillende perspectieven beschreven.

De man, die kortweg ‘M’ genoemd wordt in het boek, is de raadselachtige einzelgänger die schijnbaar apathisch en als een robot door het leven gaat. Uiteindelijk gaat hij geestelijk volledig uitgeput naar zijn arts en zo komt hij in contact met een psycholoog. Hij weet dat er iets is gebeurd, maar wat was het nu weer? Stilaan is hij klaar voor de confrontatie met het onvermijdelijke.

Een andere vertelstem is Lotte, een jonge vrouw die na een feestje een leuke one-night stand heeft, maar voor beiden groeit deze nacht stilaan uit tot veel meer.
De auteur geeft prachtig weer hoe kleine verschillen uitgroeien tot ergernissen, hoe zwaar samen zijn soms kan zijn en voor welke dilemma’s de jonge verliefden komen te staan. Liefde is mooi, maar kan ook hartverscheurend zijn.

Door de ogen van Gaius, de Romein, word ik terug de geschiedenis in gekatapulteerd en ervaar ik vanuit zijn positie hoe macht voelt, maar ook hoe snel deze weer verdwenen kan zijn. Eerlijkheidshalve moet ik toegeven dat ik het minste voeling had met dit personage en me soms zelfs afvroeg met welke bedoeling deze verhaallijn in dit boek werd opgenomen. Met dit personage wil de auteur denk ik laten zien dat ook in het verleden al geworsteld werd met pijn, verraad en verdriet en dat dit van alle tijden is. Geluk en afscheid is ook voor iedereen anders.

Stilaan werd duidelijk hoe de vork in de steel zat en ik bleef verbijsterd en sprakeloos achter.
Ik moest dit eerst even verwerken voordat ik op papier kon zetten welke impact dit verhaal achterliet.

Hem is een krachtig en rauw verhaal over mensen die het geluk uit hun handen zien glippen. Afscheid nemen en verliezen incasseren horen bij het leven, maar soms is het leven zo zwaar dat je enkel kunt vergeten, berusten of trachten het lot naar je hand te zetten. Iedereen gaat anders om met een crisis in zijn leven en dit boek beschrijft van enkele mensen hun manier om te overleven.

Door Hem wordt pijnlijk duidelijk hoe snel geluk kan verdwijnen. Geluk en afscheid nemen betekenen ook voor iedereen iets anders.

Als je een traag opgebouwd verhaal met verborgen emotie en een knap geconstrueerde plot aandurft, dan is dit een boek voor jou.

Nadat je dit boek gelezen hebt, kun je het niet zomaar vergeten..

Reacties op: Verborgen emoties in een krachtige en trieste maar mooie roman

Hem - Jeroen De Brauwer
? Bestel dit boek bij Libris.nl Bestel het boek vanaf € 20,99 Bestel het e-book € 16,99