Sprookjesachtige en duistere elementen in een bijzondere reeks!

Bookaholic F 23 november 2019
Na het wonderlijke boek Raaf is er nu Het Gouden Boek, het overtuigende tweede deel in de rijkelijk gedetailleerde fantasy-serie: Verhalen van de Lacune.

De Belgische Carine Maes heeft haar grenzeloze fantasie gebruikt om een opwindend vervolg te schrijven in deze originele fantasy-reeks met een wonderbaarlijke setting vol speciale wezens.

Raaf is nu slechts een van de verschillende pionnen op het schaakbord. In het begin van deze reeks werden Raaf, de prins van het Oosten, en Ravenia, de prinses van het Westen, onweerstaanbaar tot elkaar aangetrokken. Het liefdesverhaal van deze gedaanteverwisselaars verliep toen al niet zoals verwacht, maar in “Het Gouden Boek” zorgt deze verboden liefde voor nog veel meer onrust. Na de Zusteroorlog zijn het Oostrijk en Westrijk immers al lang vijanden en enkele sluwe vrouwen maken hiervan meesterlijk gebruik om hun complot, stap voor stap, te doen slagen. Door bepaalde stilzwijgende wetten in hun wereld moeten ze creatief zijn om het gewenste effect te bereiken en daarbij heiligt het doel alle middelen.

De focus ligt in dit boek op Ravenia en haar avonturen. De prinses is, net als Raaf, het slachtoffer van liefde, haat, hebzucht en jaloezie. In Het Gouden Boek ontdekt ze een onverwachte kant van zichzelf en komt ze in conflict met haar eigen identiteit. In deze donkere tijden leert ze ook nieuwe bondgenoten kennen met hun eigen verrassende verleden. Om de vijand te verslaan ontstaan onverwachte samenwerkingen die deel uitmaken van een slim plan.

Het Gouden Boek is een waanzinnig en grimmig avontuur vol heerlijk slechte of naïef goede personages. Raaf was nog een beetje braaf en vooral sprookjesachtig mooi met een duister tintje, maar dit vervolg is gedurfder en meedogenlozer. Om de spanning op te drijven en het mysterie te ontrafelen, heeft de auteur onverwachte plottwists bedacht waarbij de Lacune, de plaats van vergetelheid, altijd en overal, haar stempel drukt. Zij is het einde en het begin van alles. Uiteindelijk komt de dag van de waarheid en dan wordt pas duidelijk hoe de verschillende verhaallijnen wonderlijk in elkaar passen.

Allerlei magische elementen, heerlijke nieuwe personages en aparte wezens, zoals Zovrar de spiegeldraak en Itru de reiziger, in combinatie met speciale krachten en tovenarij, zorgen voor een ongewoon en uniek boek, met een verpletterende finale als nieuwe start. Heden en verleden blijken onlosmakelijk met elkaar verbonden te zijn en actie zorgt voor reactie.

Met dit tweede deel heeft de auteur bewezen dat ze gegroeid is en met nog meer lef durft te schrijven. Het Gouden Boek is ingewikkelder dan Raaf, maar hierdoor erg intrigerend, omdat de nieuwe en bekende karakters en situaties verder evolueren en er meer vaart zit in het verhaal.

Het Gouden Boek verenigt het sprookjesachtige en gruwelijke met elkaar, maar de mix van romantiek, vriendschap en magie blijft de rode draad in deze heerlijke fantasy-serie. Na de raadselachtige cliffhanger kijk ik vol spanning uit naar het slot van deze buitengewone boeken die zowel young adults als volwassenen zullen betoveren.

Ik mocht dit boek vooruitlezen en dit is mijn eerlijke mening.

Meer recensies van Bookaholic F