Verrassend debuut dat stilaan zijn geheimen prijs geeft

Bookaholic F 28 september 2019
Wat was ik blij om het debuut In het donker van Kim Mulder voor de Blogtour van Tinteling Romance te mogen lezen.

Voor de fans van de Hitte-serie van Lis Lucassen.

Eva is geen slachtoffer. Ze is een vechter. Het feit dat haar moeder, haar stiefvader en haar broer Jesse dat niet zien, is hun probleem. Eva heeft besloten opnieuw te beginnen. Alleen. In een andere stad. Op een plek zonder duistere herinneringen. Een stad waar ze hopelijk dat stukje wat ze van zichzelf is kwijtgeraakt, weer terug kan vinden.
Waar Eva niet op had gerekend, is Leroy. Haar buurman, haar baas en de jongen die ze tegen alle adviezen in, besluit te vertrouwen. Met haar geheim. Met haar dromen. En met haar hart. Een jongen die in al zijn duisternis, haar licht wordt.

In het donker is het eerste deel van de Licht trilogie. Onmiddellijk werd ik meegesleurd in het ogenschijnlijk eenvoudige verhaal, maar al snel verraste dit debuut me door stilaan enkele geheimen prijs te geven.

Eva is na een woelig jaar verhuisd en alleen gaan wonen om opnieuw te durven leven. Al van in het begin moest ik hardop lachen wanneer haar knappe buurman Leroy bekogeld werd door haar lingerie en zo was de toon in dit boek snel gezet. Kim de Mulder slaagt er met haar debuut in om de wereld van Eva en later ook Leroy tot leven te brengen. Natuurlijk gaat het over je weg vinden, vrienden maken en relaties. Je zag het al aankomen, maar Eva en Leroy voelen zich, net zoals enkele andere vrienden, ongelooflijk aangetrokken tot elkaar. Omdat deze jongvolwassenen gevoelens hebben, is er ook plaats voor een portie romantiek en een tikkeltje erotiek in dit romantische verhaal. Door hun relatieproblemen en hun hilarische belevenissen tijdens hun werk in de bioscoop, was het onmogelijk om niet mee te leven met de heerlijke personages. Linda is een vriendin die iedereen wel kan gebruiken, Leroy is heerlijk complex en Eva is lang een raadsel.

Toch gaat In het donker over meer. Stilaan ontdekte ik waarom de titel In het donker is en waarom de titel van de trilogie Licht is. Zonder te spoileren kan ik wel zeggen dat het verleden van Eva en Leroy zijn sporen naliet. Het is snel duidelijk dat er veel meer aan de hand is met Eva dan ze eerst durft toe te geven, maar stap voor stap kruipt Eva uit haar schulp. Leroy heeft, net zoals Eva littekens en deze worden door de auteur niet alleen letterlijk, maar vooral figuurlijk mooi beschreven. Elkaar vertrouwen en durven echt samen te zijn is dus niet zo eenvoudig als het eerst lijkt. Pas als de bagage afgegooid is en de pijn een plaats in hun leven kreeg kunnen ze echt voor elkaar kiezen.

Is In het donker dan een triest verhaal? Nee hoor, het is een boek dat me vrolijk maakte en waar ik genoot van alle personages en hun belevenissen.
Misschien hadden de karakters wat beter uitgewerkt mogen worden en is er vrij snel over de vreselijke ervaringen van Leroy en Eva heen gestapt. Toch voelt dit als een bewuste keuze omdat de nadruk vooral ligt om opnieuw voor je dromen te gaan en alle slechte dingen achter je te laten. Dit is geen tranentrekker, maar een lekkere ya/ na crossover.

Het boek kan een groot publiek aanspreken omdat het aansluit bij de ervaringen van de meesten onder ons, vrij direct geschreven is en vlot leesbaar is.
De kracht schuilt in de herkenbaarheid en de universele gebeurtenissen zoals bijvoorbeeld verliefd worden of werk zoeken.

Dit debuut heeft me doen lachen en is ontroerend. In het donker laat zien dat je nooit mag opgeven, dat dromen je doen schitteren en dat iedereen fouten maakt.
Na het donker is er ruimte voor licht.

In het donker heeft ervoor gezorgd dat ik de prikkelende personages al een plekje in mijn hart gegeven heb en ik wil nog veel meer lezen van deze vriendengroep.
****

Meer recensies van Bookaholic F