Stoere karakters, gedurfde strategieën en personages, die ik in mijn hart sluit: ” Dat is Lady Smoke”.

Bookaholic F 18 februari 2020

Lady Smoke is het stoere vervolg op Ash Princess.Toen ik het eerste deel las van deze young adult trilogie, werd ik al getroffen door de wrede wereld waarin Theodosia (Theo) en haar schaduwen moesten overleven. Hoewel ik toen het gevoel had dat de marionet van de sadistische Kaiser stilaan van een grijze muis in een keiharde kat veranderde, heeft dit vervolg me een andere, meer volwassen Theo laten zien. Eerst was ze een speelbal voor de Kaiser, nu is ze vastbesloten om haar rol als koningin op de juiste manier te vervullen.

Theodosia, Theo nu, is ontsnapt uit de handen van haar kwelgeest. Ze zit nu samen met haar vrienden, haar vroegere Schaduwen en een bijzondere gijzelaar, op de piratenboot van haar aparte tante Dragonsbane. Snel wordt duidelijk dat Theo moet trouwen om een rijke bondgenoot te strikken. Om haar bevolking een land te geven, is er geen andere oplossing dan een echtgenoot met een machtig leger te zoeken voor haar, zodat de Kaiser en Cress verslagen kunnen worden. Theo is doodsbang en eigenlijk wil ze niet trouwen, maar uit respect voor haar onderdanen schikt ze zich in haar lot. Gelukkig heeft ze advies en hulp van haar vrienden en een onverwachte bondgenoot. Tijdens de zoektocht naar hulp wordt duidelijk hoe verslavend macht kan zijn.

Lady Smoke start rustig en de overlevenden zijn eerst bezig met plannen waarna de actie begint. Hoewel Ash Princess totaal anders was dan dit deel en er nu een tragere start is, is Lady Smoke minstens zo fascinerend.

De bange marionet Theodosia ontpopt zich tot de badass meid Theo, met een eigen wil en gedurfde ideeën. De karakters van haar schaduwen krijgen ook meer diepgang en pit. Laura Sebastian’s schrijfstijl is vlot en overtuigend. De auteur verwerkt gruwelijke situaties, die we ook in het echt zien, zoals oorlog, de behandeling van vluchtelingen en de positie van vrouwen op een eigenzinnige en confronterende manier in dit young adult verhaal. De actie is gruwelijk, maar past perfect in de context en er komt geen onnodig geweld voor in dit verhaal. Oorlog kost nu eenmaal slachtoffers en is ongemeen hard.

Dit verhaal focust op persoonlijke groei, moed en opoffering. Hoewel de politieke intriges en ontmoetingen met de verschillende culturen uitgebreid beschreven worden, zijn ze nooit saai. Geheimen, ingewikkelde liefdesverhoudingen, spijt en twijfel zijn de ingrediënten in dit tweede deel. Vriendschap, samenwerking en liefde blijven samen met loyaliteit de bouwstenen van deze young adult reeks.

Lady Smoke heeft een volledig eigen stijl en de helden zijn niet enkel goed, maar hebben ook duistere kantjes, wat dit boek extra intrigerend maakt. Het bijzondere van deze young adult serie is dat alle helden fouten maken, verre van perfect zijn en dat de communicatie tussen de verschillende culturen niet zonder problemen verloopt.

Misschien zijn sommige dingen wat voorspelbaar, maar de manier waarop de emoties en twijfels van de personages zijn verwoord en de filmische beelden met de prikkelende cliffhanger, maken dit boek tot een must read. Heerlijk is het dat de vrouwen meestal de sterke schakel zijn in dit boek. Ze lijken weerloos maar niets is minder waar.

Laura Sebastian heeft personages van vlees en bloed gecreëerd die raken. Ik ben helemaal meegenomen in het avontuur van het diepgravende en strategische Lady Smoke.
Ongeduldig kijk ik uit naar het laatste deel in deze fascinerende young adult reeks met power, magie, realistische karakters en een goed uitgedachte verhaallijn.

**** en halve ster

Meer leuke recensies lezen? Kijk en volg ons hier https://indeboekenkast.com/

Meer recensies van Bookaholic F