Geweldige world-building

Feel-o-Sofie 24 mei 2022
Ik vond het heel interessant om meer te leren over de geschiedenis en wereld van de Vha’Rymn. Dit boek toont ook weer aan hoe goed Valentijn Ringelberg de wereld die hen geschapen heeft kent en net als de rest van de serie bevat dit boek een rijke world-building. Daarmee bedoel ik niet alleen de omschrijvingen van de omgeving, maar vooral ook de cultuur. Elk volk uit deze wereld heeft weer hun eigen karakteristieke gebruiken, zoals bijvoorbeeld religie. Dit is in mijn ogen een van de grootste pluspunten aan deze serie en ik ben steeds weer in verwondering over de uitbreidingen van de verhaalwereld in deze boeken.

Wel vond ik het soms wat lastig om in de verhalen te komen. Korte verhalen schrijven is echt een vak apart en aangezien er zoveel te vertellen valt in deze wereld is het knap lastig om dat in een verzameling van korte verhalen te vertellen. Elk verhaal uit deze novelle had ook weer een boek op zich kunnen zijn. Niet alle verhalen uit de bundel lagen me daarom ook zo, omdat ik het soms lastig vond om gelijk in het verhaal van deze nieuwe personages te komen, maar desondanks vond ik het spannend. Vooral het laatste verhaal vond ik erg mooi.

Het boek bevat ook een verhaal, In bloede vervloekt, met een plotlijn waarbij vrouwen tot slaaf gemaakt worden om kinderen te baren. Dit vond ik wel een beetje jammer, want het is een thema dat al heel vaak verteld is veel verschillende vormen en waar ik zelf wel genoeg van heb.

Als laatste wil ik nog even benoemen dat deze serie queernorm is waarbij er personages met verschillende seksualiteiten en gender identiteiten als normaal worden beschouwd. Dat vind ik ontzettend fijn om te lezen in een (Nederlands) fantasy boek!

Lees mijn uitgebreide recensie op mijn website .

Meer recensies van Feel-o-Sofie