mooi debuut

Filip C. 17 maart 2024
Burn-out is het debuut van Wouter Paesen en om heel eerlijk te zijn, merk je dat ook wel.
Wanneer meester Gert al een tijdje met een burn-out sukkelt, neemt het gezin de beslissing om hun stadswoning te verruilen voor een woning op “den buiten”. Al snel hebben ze een leuk optrekje gevonden waarin nog wel heel wat werk te verrichten valt, maar misschien zal het Gert ook helpen om verlost te raken van zijn burn-out. Al snel maakt het gezin, Gert, zijn vrouw Kristien en dochter Lore, kennis met hun nieuwe buren, een dokterskoppel dat een groot perceel met bijhorende manage bewoont. Lore maakt ook kennis met Leo de buitenlandse jongen die in de stallen helpt. Leo en Lore worden al snel verliefd. En Gert wordt ook al vlug ingeschakeld om een handje te helpen op het domein van de dokters. Maar wat gebeurt er juist in de dokterspraktijk? En hoe valt dit samen met het verhaal van Diana in Colombia?
Het verhaal dat Wouter Paesen schreef, komt eerder traag op gang. Je weet niet goed waar de auteur naar toe wil. Zeker wanneer er hoofdstukken uit Colombia in het verhaal verwerkt worden, is de samenhang eerst toch wel zoek. Beetje bij beetje krijg je dan toch een link tussen de beide verhaallijnen. Het blijft dan echter wel nog zoeken waar de auteur met zijn verhaal naar toe wil. En dat weet de auteur heel lang te verzwijgen. De apotheose van het verhaal voelt voor mij ook heel gekunsteld aan. Geen enkel moment had ik het idee dat het verhaal zo zou eindigen, en dan heb ik het over de beide verhaallijnen.
En toch krijgt dit debuut van mij vier sterren. Je merkt dat Wouter Paesen het schrijven in de vingers heeft en mits wat meer redigeerwerk nog betere verhalen kan afleveren. Zijn karakters zijn goed gekozen, dicht bij de realiteit en zeer menselijk. Ook zijn manier om de omgeving te beschrijven maakt het verhaal leuk om te lezen. En boeiend en spannend is het ook, hoewel ik hier dus op een totaal verkeerd spoor zat.

Meer recensies van Filip C.