De harde realiteit van sociale media

Filip C. 25 maart 2024
Inge van Prooijen schreef met “Waar is Ivy” een mooi spannend tussendoortje.
Lizzy, een jonge alleenstaande moeder heeft het niet onder de markt met haar baby. Op een avond plaatst ze een post op social media over hoe moeilijk het leven van een jonge moeder wel kan zijn. Deze post is het begin van een carrière op social media. Al snel heeft ze vele volgers en werkt ze voor een bureau. Een van de opdrachten daarbij zijn reclamefilmpjes. En dan komen er plots zure reacties op haar account. Wanneer kort daarop haar dochtertje Ivy verdwenen is, begint een spannende zoektocht naar Ivy. Wie is zo wreed om een moeder haar kind te ontnemen? Heeft het met de reclame te maken, of spelen factoren uit het verleden een rol.
Op een honderdtal bladzijden weet Inge van Prooijen haar lezers dit spannende verhaal voor te schotelen. Inspelend op social media en wat dit met sommige mensen doet in onze huidige maatschappij, creëert ze een schitterend verhaal. Je komt van de ene emotie al snel in de andere terecht. Spannend, soms hard maar altijd met een knipoog. De realiteit van een moeder die haar frustraties van zich af schrijft op sociale media en hierdoor onbewust voeding geeft aan de frustraties van mensen die ongewild kinderloos blijven. Een tegenstelling die rauw op je dak komt. Zeker een leuk boekje om tussendoor te lezen. Misschien zelfs bruikbaar in het middelbaar onderwijs om thema’s als cyberpesten en de gevaren van sociale media aan bod te brengen.

Meer recensies van Filip C.