Mooi beeld over een gevoelig onderwerp

Filip C. 17 maart 2024
In Voorbij niemandsland, met als ondertitel “Hoe Viktor Krt een Nederlander werd” vertelt Igor Znidarsic het immigratieverhaal van de familie Krt uit het voormalig Joegoslavië naar Nederland. De moeilijke weg die de migranten gaan wanneer ze kiezen voor de schijnbaar betere levensomstandigheden in Nederland. Het moeilijk loskomen van de thuiscultuur omdat de groep migranten zo groot is, waardoor ze blijven vasthouden aan hun gewoonten. De integratie, die verre van vlekkeloos verloopt omdat vooral de taal een grote barrière vormt. De vooroordelen van de Nederlanders en het daaruit voortvloeiende pestgedrag. Viktor maakt met dit alles kennis en toch is hij op bepaald moment zich Nederlander gaan voelen. Wanneer zijn thuisland uit elkaar valt, keert hij nog eens terug om een ongewoon verslag van de oorlog uit te brengen. Hij schrijft niet over de oorlog, maar wel over de veranderingen in zijn geboorteland waar hij zich toch niet meer thuis voelt.
Igor Znidarsic beschrijft met dit boek een stuk geschiedenis dat voor vele migranten van toepassing is. Je krijgt als buitenstaander een mooi beeld van de innerlijke strijd die woedt in de personages. Niet alleen in het hoofdpersonage, maar ook van de generatie ervoor. Doordat de auteur de geschiedenis van de familie ook koppelt aan de strijd die het Joegoslavische volk, een mengelmoes van culturen die onderling toch vaak grote verschillen vertonen, voerde en die leidde tot de splitsing van het land, wordt de betrokkenheid bij dit verhaal ook groter. De verschrikkelijke gebeurtenissen die dat deel van het Europese vasteland toen teisterden, worden terug op je netvlies geplant. En toch weet de auteur ook in deze woelige tijd een verhaal van onmogelijke liefde te kaderen. Daarnaast besteed de auteur ook voldoende aandacht aan het beschrijven van de omgeving. Hoewel ik nooit in ex-Joegoslavië geweest ben, kan ik me een duidelijk beeld vormen van de locaties waarover de auteur vertelt.
Hoewel dit genre van verhaal niet onmiddellijk mijn voorkeur wegdraagt, heb ik er toch voldoende leesplezier aan beleefd.

Meer recensies van Filip C.