goed verhaal

Filip C. 29 maart 2024
Slangenvel is de derde titel in de reeks de Marja Boomstra schrijft rond het hoofdpersonage Floor Vermeer.
We maken een sprong in de tijd en zijn dertien jaar verder. Floor, reisleider in Egypte, heeft een bijzondere tocht op het programma staan. Van de twaalf deelnemers, acht Nederlanders en vier Belgen, zijn er enkel die ook aanwezig waren tijdens de eerste tocht die Floor gidste. Wat een vrolijk weerzien moet worden, lijkt al snel te eindigen in een nachtmerrie. Tim, een van de oud bekenden, en samen met zijn levenspartner terug van de partij, wordt onwel. Er wordt gedacht aan voedselvergiftiging, maar misschien is er wel meer aan de hand. Wanneer Lesley een van de volgende avonden het slachtoffer wordt van een steekpartij, is het voor Floor duidelijk dat iemand wraak wil nemen. En dat kan alleen Noor zijn, de dichter van Hamadi door mede door toedoen van Floor lang geleden om het leven kwam. Kan Rayan, de echtgenoot van Floor en lid van de bijzonder opsporing, erger voorkomen? Of moet Floor het recht in eigen handen nemen om de dader te ontmaskeren?
Inhoudelijk heeft Marja Boomstra een fantastisch verhaal bedacht. Maar de bewering dat dit boek losstaand te lezen is, roept bij mij toch enige vraagtekens op. Het lijkt me toch aangewezen de voorgaande delen eerst te lezen zodat je een veel beter zicht krijgt op het geheel en de ware aard van de feiten. De auteur verwijst wel naar het verleden, maar ze blijft naar mijn aanvoelen te vaag.
Verder leest het boek wel vlot weg hoewel je ook wel enige tegenstrijdigheid vindt in de verschillende hoofdstukken. Waar Floor op de ene moment naar huis gegaan is, blijkt ze bij de volgende fase toch in het hotel te verblijven. Ook zit er tegenspraak in het echtelijk leven tussen Floor en Rayan. Er wordt voortdurend op gezinspeeld dat ze allang niet meer intiem met elkaar omgaan, terwijl je kort ervoor leest dat ze in de douche van het hotel stomende scènes bekeven.
Misschien moet het team achter de auteur toch even meer tijd nemen om dergelijke flagrante fouten te vermijden.

Meer recensies van Filip C.