Weer een echte topper!

Filip C. 12 april 2024
Het woord is het derde boek van Luc Vos in zijn Anne Verhelst serie en ik verklap het maar meteen, het is weer eentje om duimen en vingers van af te likken.
Het Antwerpse rechercheteam onder leiding van Anne Verhelst onderzoekt de verdwijning van enkele jonge vrouwen. De vrouwen hebben niet onmiddellijk een connectie, ze zijn wel alle zeer mooi, en van het type zoals Anne Verhelst ook is. Het wonderlijke aan helpt verhaal is dat niemand ook maar iets opmerkt, wel lijkt op de plaatsen waar de vrouwen verdwijnen altijd een ouderwetse lijkenwagen gesignaleerd. Maar verder tast het team in het duister, en speelt er maar één ding door het hoofd van Anne, “hopelijk weer niet zeven!” een mooie verwijzing naar het vorige boek van Luc Vos. Slaagt het team van Anne erin de jonge vrouwen terug te vinden? Wat zijn de plannen van de ontvoerders? En is de schrik voor het getal ZEVEN terecht?
Ook deze keer weet Luc Vos met zijn boek mensen weer te verwonderen. Deze auteur heeft een fantastische fantasie maar blijft in zijn verhalen toch steeds dicht bij de realiteit. Zijn karakters zijn mensen van vlees en bloed en ook de feiten die hij beschrijft zijn zeer realistisch. Zijn inspecteur Anne Verhelst lijkt zo uit het dagelijkse leven weggeplukt. Geen keiharde tante maar een vrouw met ballen aan haar lijf die toch ook zeer emotioneel en rationeel kan denken. Ja, haar vorige onderzoek heeft haar aangegrepen, maar dat mag verdorie geen reden zijn om de nieuwe zaak te verwaarlozen. Ook haar wens om nog eens mama te worden, wat dan toch niet blijkt te zijn is zeer begrijpelijk neer gepend. Hetzelfde kunnen we zeggen over Marie, een madam van vlees en bloed. En laat ons hopen dat de drive die het team Verhelst aan de dag legt, ook de realiteit benadert. De emoties, interne relaties tussen de teamleden, die Luc Vos beschrijft zijn wenselijk om tot geslaagde optreden te komen.
Maar ook de stijl waarin hij zijn verhalen vertelt, maakt dat je als lezer in de problemen komt met je dagritme. Een Anne Verhelst-verhaal leg je niet gemakkelijk aan de kant. Nee, het sleurt je mee en bepaalt je ritme zo dat je er absoluut een nachtje doorlezen voor over hebt. Ik ben alvast grote fan en kan niet wachten op een volgend boek, dus Luc Vos, verras ons maar snel weer met een Anne Verhelst verhaal!

Meer recensies van Filip C.