Vrienden voor het leven?

Filip C. 12 april 2024
Van Marjolein van der Gaag lazen we in onze Facebook leesclub De Boekenreizigers het boek “Verlaat de gevangenis zonder betalen”. Voor mij een eerste zeer aangename kennismaking met werk van deze auteur.
Wanneer Marit, de dochter van Brenda en Ronald verdwijnt, stort het leven van Brenda, Ronald en hun zoon Joer in. Wie kan ook maar één reden hebben om Marit als slachtoffer te kiezen? Ja, Brenda is als hoofd van de belastingdienst in de kern van de storm geraakt bij de toeslagenaffaire. Maar ook Ronald heeft het niet voor de markt nu een van zijn jonge patiëntjes overleden is na een mogelijks falen van Roland. Maar is dat voldoende om de dichter te ontvoeren? Of spelen er andere processen, misschien wel uit het verleden van het koppel een rol?
Verlaat de gevangenis zonder betalen, een kaart uit het wereldbekende spel Monopoly is door Marjolein van der Gaag uitgekozen om de titel te zijn van deze thriller. En ze is er zeker in geslaagd om tot het eind van het verhaal de spanning te creëren en de titel betekenis te geven.
Ze beschrijft op een zeer begrijpelijke manier de emoties van de verschillende personages. Alleen overdrijft ze in het aantal personages dat ze opvoert waardoor het als lezer soms moeilijk wordt om echt zicht te blijven houden op het verhaal. De auteur kan natuurlijk niet heel snel haar intenties bekend maken, waardoor het soms even schrikken is als er weer een nieuw personage opgevoerd wordt. De verhaallijn geeft daardoor soms een verwarrend gevoel. Uiteindelijk komt alles wel bij elkaar en begrijp je waarom de auteur het verhaal op deze manier ingevuld heeft. Ondanks deze minpunten had ik wel een goed gevoel bij het geheel. Een spelletje Monopoly heeft voortaan toch wel een extra dimensie.

Meer recensies van Filip C.