Een beetje chaotisch

Filip C. 09 maart 2024
In Nadorst van Marley van Otterloo volgen we Liset en haar cursisten. Liset geeft cursussen aan mensen die betrapt zijn op dronken rijden. Zij moeten de cursus volgen om hun rijbewijs terug te krijgen. Deze keer heeft ze wel een bijzondere groep te pakken. De sfeer is al onmiddellijk gezet bij de eerste kennismaking, Liset voelt onderhuidse spanningen. En dat blijft de hele cursus door. In die mate dat na het gezamenlijke gedeelte van de cursus, de politie aan Lisets deur staat. Liset vreest het om iets met haar criminele zoon Mees te maken heeft, maar dat blijkt niet het geval. Eén van cursisten van Liset is vermoord aangetroffen in het park. Moeten we de dader zoeken tussen de cursisten en wie van hen is het slachtoffer? De zoektocht kan beginnen.
Waar het verhaal nog enigszins spannend begint, wordt het al snel eentonig. We krijgen een beeld van de verschillende cursisten en hun beslommeringen, maar naar mijn aanvoelen is dit niet echt boeiend. Het verhaal hangt hangt hierdoor te weinig aan elkaar en het geeft de indruk een samenraapsel te zijn van losstaande feiten hetzij uit het verleden hetzij uit het heden. Pas wanneer er een hoofdstuk rond de dramatische gebeurtenis na de cursus in het verhaal komt, krijg je weer wat spanning te verwerken. En jammer genoeg ontbreken er in het geheel teveel van deze spannende hoofdstukken. De term cosy crime die vooraan op de cover staat, past dus niet echt, daarvoor is er iets te weinig actie.
Anderzijds laat het boek zich wel vlot lezen, Marly van Otterloo heeft dus wel een vlotte pen. Het is het geen boek waar je getriggerd wordt om door te lezen, maar als tussendoortje bv. op de trein kan het wel een goede tijdsbestedingen zijn.

Meer recensies van Filip C.