Een fantastische leeservaring

Freddy Was 21 augustus 2023 Auteur
Deze boeiende thriller – de eerste van Anne van Zwieten, die reeds andere uitgaven op haar conto kan schrijven – speelt zich af in het Nederlandse Leiden. Het boek is opgesplitst in twee delen. In deel 1 maak je kennis met het hoofdpersonage, Inez. Ze komt pas uit een bedroevende relatie met Daniël, die het overigens voor mekaar krijgt dat Inez haar ballerina’s aan de haak hangt. Ze ontmoet echter een nieuwe man, Marc, die haar begeleidt tijdens een cursus fotografie. Maar Daniël laat het er niet bij. Hij stalkt Inez op alle mogelijke momenten van de dag.
Intussen werd Leiden opgeschrikt door een wrede moord op Sophie, en dit in de plaatselijke Vlietlanden. Blijkt nu dat zowel Daniël en Marc gelinkt kunnen worden met het slachtoffer. Waar het verhaal zich in het eerste deel opbouwt, gaat het volgens de auteur in het tweede deel ‘totaal los’ … en dat is zwak uitgedrukt. Ik ga er niet dieper op in, want ‘spoiler alert’. De auteur neemt je hoe dan ook mee in het verhaal dat uiteindelijk explodeert in een climax die ik echt niet verwachtte. Boeiend, heerlijk, spannend … het verhaal pakt je bij je lurven.
Anne van Zwieten weet op een onvolprezen manier de spanning op te bouwen. Dit boek kón ik niet wegleggen. Het liet me zondermeer op het puntje van mijn stoel zitten.
Vleugellam heeft alles wat een thriller moet hebben. Een fantastische plot waar de verschillende verhaallijnen bedachtzaam doorheen meanderen. Schitterende dialogen en een taal die er mag zijn.
Ik vroeg me overigens af wat een ‘literaire’ thriller eigenlijk is. Is dit een verkooptruc of heeft het te maken met een uitzonderlijk taalgebruik en stijl? Dat is me vooralsnog niet duidelijk.
De cover van Vleugellam is prachtig. In een boekhandel zou deze, bij mij althans, meteen opvallen en mij triggeren om te kopen. De in bloed gedrenkte ballerina’s lichten al een tip van sluier. De vleugel van een vogel is nog een mysterie wanneer je begint te lezen, maar gaandeweg wordt duidelijk dat die gelinkt kan worden aan een van de personages. Prachtig werk van Imberstudio.nl.
Op hebban.nl krijgt Vleugellam 4,5 sterren. Ik wil dit heel graag aandikken met 5 sterren. Dit boek lezen was heerlijk. Ik wil nog meer van dat. Eigenaardig genoeg moest ik, toen ik het uit had, als het ware afkicken. Zomaar aan een nieuw boek beginnen, lukte niet. Anne van Zwieten heeft hier een parel afgeleverd.

Meer recensies van Freddy Was