Ben sinds jaar en dag een fervent lezer van zijn werk. ’t Begon destijds – tientallen jaren geleden – met ‘Een vlucht regenwulpen’. Dat maakte op mij zo’n indruk, en niet alleen op mij wanneer je de oplage én de verfilming van zijn boek ziet, dat ik zowat alles van hem las.
Heb me al meer afgevraagd hoe het komt dat dit zo klikt. Een van de mogelijke antwoorden zit in het feit dat ’t Hart én ik een strenge geloofsopvoeding van thuis uit meekregen. Voor hem uiteraard in de protestantse kerk, voor mij in het katholieke bolwerk. Ik herken de signatuur van dit soort opvoeding. In zijn boeken worden er telkens voor mij herkenbare situaties geschetst. Ik keek al een tijdje uit naar een nieuwe van hem, en dat werd dus ‘De nachtstemmer’.
Op het einde van de tachtiger jaren in de vorige eeuw komt een orgelstemmer uit Groningen, in een Zuid-Hollands havenstadje terecht. Daar staat een gerenommeerd orgel dat dringend aan een stembeurt toe is. Al snel merkt ie dat het stadje bewoond wordt door nogal enggeestige types.
De orgelstemmer, Gabriël Pottjewijd, (what’s in a name?) ontmoet al snel een bloedmooie Braziliaanse die er met haar dochter achtergebleven is nadat haar man, een Nederlander, overleed. Blijkt dat die dochter meer dan een goede hulp is bij het stemmen van het orgel. Doordat hij precies hén heeft leren kennen, verzeilt hij in een moeilijke situatie die grote problemen met zich meebrengt. Naar het einde van het boek krijgen die uiteindelijk een onverwachte oplossing.
Een pracht van een boek. Maarten ’t Hart ten voeten uit. Hij tovert, overigens zoals in zovele van zijn boeken, het ene na het andere Bijbelvers uit zijn mouw, strooit kwistig rond met titels van uiteraard klassieke muziek, de enige soort muziek, volgens de schrijver, het benoemen waard, en laat duidelijk blijken dat hij het stemmen van een kerkorgel, een hemels instrument overigens, minutieus weet te beschrijven, zonder vervelend te worden. Tenminste niet voor mij. Dat heeft misschien ook te maken met het feit dat ik meermaals zelf op een weliswaar klein, maar heerlijk kerkorgel, de kinderen van de school waar ik lesgaf begeleid heb. ’t Hart, zelf bioloog, verwerkt naadloos beschrijvingen van bekoorlijke inheemse vogelsoorten en planten in zijn werk. Het leest alleszins ‘smoothly’.
Wat mij ook altijd raakt in zijn romans, is zijn taal. Waar vind je woorden als: ‘derhalve, toornig, baarlijke nonsens, een halfwasbijbel, velomobiel, een smoezelig stoppelveldkapsel’, of zinnen als ‘Over de rivier zweefde, groen en rood uitgemonsterd, de geluidloze veerpont, nu in omgekeerde richting,’ of ‘Zal ik mijn vrouw eens even achter het aanrecht vandaan plukken en haar een flitscursus toets indrukken geven?’ Het zit hem in die kleine dingen, maar die maken van zo’n boek een prachtwerk, niet? Ook zijn setting beschrijvingen zijn erg knap en zintuiglijk.
Kortom, moest ik voor NRC-dagblad recenseren, ik gaf Maarten ’t Hart voor ‘De nachtstemmer’ vijf ballen. Een aanrader dus.

Reacties op: De nachtstemmer van Maarten 't Hart ... vijf ballen waard!

De nachtstemmer - Maarten 't Hart
? Bestel dit boek bij Libris.nl Bestel het boek vanaf € 21,99 Bestel het e-book € 13,99