Aangrijpend oorlogsverhaal

Ger van der Pluijm 10 december 2023
Het mooie aan dit verhaal van Annejet van Zijl is dat de hoofdpersoon een Surinamer is. In die tijd was een zwarte landgenoot dermate zeldzaam, dat het zowat een bezienswaardigheid was. Tegelijk was het een schande om te scheiden, Rika en haar echtgenoot leefde gescheiden, echter ze raakte zwanger van een Surinamer, dus dubbele schande. Voeg die 2 bij elkaar en het drama is compleet. Rika raakte namelijk zwanger van haar kostganger Waldemar. Waldemar kwam uit Suriname naar Nederland. Uit hun liefde werd de hoofdpersoon Waldy geboren. Dan gaan we deze Waldy volgen, voornamelijk in oorlogstijd.
Annejet heeft zeer veel research gedaan om zo veel mogelijk feiten van deze bestaande hoofdpersoon boven tafel te krijgen. Het boek staat dan ook als non fictie te boek. Annejet heeft het verhaal prachtig (lichtelijk geromantiseerd) geschreven. Echt meeslepend en toch is het boek toegankelijk.
Met dank aan "Heel Nederland leest"

Meer recensies van Ger van der Pluijm