Dorst tijdelijk gelest, maar de nadorst is vrij snel gekomen

Gerrie van den Berg 10 augustus 2017
Jo Nesbø heeft eindelijk weer een echte Hole geschreven. De laatste Hole dateerde alweer van 2013. Daartussen zijn de stand-alone “Zoon” en de boeken “middennachtzon” en “bloed op de sneeuw”.
Een echte “Hole” is een verhaal waarbij je op het puntje van je stoel gaat zitten.

Harry Hole is een keurig burger geworden, geeft nu les op de politieacademie. De relatie met Rachel is perfect. Zijn stiefzoon Oleg is clean en volgt nu zelfs op de politieacademie.

Maar dan wordt er een brute moord gedaan. De media spreekt over een Vampierist, maar wetenschaper twijfelen of deze wel bestaan. Kartine Bratt, hoofd van de recherche, heeft de taak om de zaak op te lossen. Als de tijd verstrijkt wordt Harry “vriendelijk” verzocht om mee te werken aan het onderzoek. Harry’s methodiek was altijd een 2e team die out of the box denkt. Zijn team bestaat uit o.a. de afstuderende specialist die de vampierist als eerste heeft benoemd.

Harry komt nog verder in de problemen als Rachel ziek wordt en zelfs in coma raakt. Hij zou bij Rachel willen zijn. Echter stoppen met het onderzoek betekent dat Oleg van de politieacademie af moet.

Eigenlijk heb ik geen enkele commentaar op dit boek. Spanning is om te snijden. Genoeg zijsporen en plotwendingen. Goed uitgewerkte karakters .
En zelfs een cliffhanger op het eind.

Mijn dorst naar een Harry Hole is tijdelijk weer gelest naar een Harry Hole, maar de nadorst is vrij snel gekomen.

Hopelijk hoeven we maar een 1 jaar te wachten op een nieuwe “Harry Hole”!

Meer recensies van Gerrie van den Berg