Horrorthriller van Caine

Gerrie van den Berg 12 september 2019
Wat als je de vrouw bent van een seriemoordenaar? En je wist helemaal van niks. Voor jouw was je man een liefhebbende man en vader van 2 kinderen. Door het toeval wordt hij ontmaskerd. En stort je wereld in? Hoe wordt je opgevangen door politie en omgeving? Ben jij dan ook een slachtoffer?

En nadien? Dan heb je te maken met de fans van je man, de haters van je man en uiteraard de familie van de slachtoffers. Via social media ben je nergens veilig. Welke bedreigingen zijn serieus? En welke niet? Hoe bescherm je kinderen? Wie kun je vertrouwen?

Dit is het centrale thema van dit boek. Gwen of Gina, zoals ze voorheen heette, zit in deze situatie. Haar overlevingsinstinct neigt naar het paranoïde. Gwen heeft na een aantal naamsveranderingen en verhuizingen eindelijk het idee dat ze veilig is, maar dan wordt er weer een lijk gevonden in het meer waar jouw huis staat. De werkwijze lijkt om die van je ex-man Melvin, maar die zit in de gevangenis.

Toeval of een copycat? Je weet dat jij weer een van de eerste verdachten van de politie bent als ze ontdekken wie je echt bent. Vluchten maakt je alleen verdachter. Blijven is heel gevaarlijk, want mogelijk heeft de dader op jou en je kinderen gemunt.

Rachel Caine heeft met de stillhouse lake een verhaal geschreven vanuit een bijzonder perspectief. Het boek leest als een trein. Na de proloog lijkt het boek in te zakken, maar dit is alleen maar nodig om de spanning daarna nog verder te laten lopen.

De hoofdkarakter zijn goed uitgewerkt. Caine kiest ervoor om bijverhalen/side-stories van een familielid van een slachtoffer niet uit te diepen. Aan de ene kant is dit jammer, want dit had het verhaal ook een ander perspectief laten zien. Aan de andere kant zou dan het tempo van het boek omlaag gaan.

Het tempo is op het laatst extreem hoog en wordt ook nog eens afgesloten met een cliffhanger. Deze samenstelling maakt het een echte horrorthriller.

Het boek heeft genoeg plottwist en originaliteit. Ik heb erg genoten van dit boek en ik kan eigenlijk geen minpunten ontdekken. Daarom kan ik het alleen maar waarderen met 5 sterren.

Meer recensies van Gerrie van den Berg