Schitterende aftrap van een nieuwe serie

Greet Braem 07 april 2021 Hebban Recensent
Charlotte Link (1963) is een van de populairste Duitse auteurs. Ze debuteerde in 1985 met een historische roman en schreef sindsdien vele romans en thrillers, zelfs een paar jeugdboeken. Opvallend is dat de verhalen zich vooral in Groot-Brittannië en Frankrijk afspelen. De auteur ontving in 2007 de Goldene Feder (Gouden Veer) voor haar literaire prestaties. In ons taalgebied debuteerde ze met 'Het huis van de zusters', waarna meer vertalingen - allemaal standalones - zouden volgen. Met 'Leugenaar' wordt voor het eerst een serie van Link in het Nederlands uitgebracht; vertaler van dienst is Jolanda Te Lindert.

We maken kennis met Kate Linville, in dienst van Scotland Yard. Naar aanleiding van de moord op haar vader keert ze vanuit Londen terug naar Yorkshire, waar ze is opgegroeid. Hoewel ze daar geen officiële functie vervult, staat ze in contact met inspecteur Caleb Hale en zijn collega’s. Kate is van mening dat de zoektocht naar de moordenaar van haar vader niet serieus genoeg gevoerd wordt en veel ingewikkelder in elkaar zit dan de politie denkt. Helaas komt ze niet bedrogen uit, ze ontdekt een kant van haar vader die ze totaal niet kende …

'Leugenaar' is allesbehalve een eenvoudig verhaaltje. Verschillende verhaallijnen, een goed uitgewerkte plot, een aanzienlijk aantal personages en een ontknoping die je niet al van ver ziet aankomen. Knap werk van Link die zich nergens vergaloppeert; op elk moment van het verhaal houdt ze de touwtjes strak in handen en leidt ze de lezer doorheen de gebeurtenissen. Ze doet dat in een eenvoudige schrijfstijl, die bijzonder prettig leest. Ze neemt de tijd om alles gedetailleerd uit de doeken te doen; toch voelt het verhaal nooit traag aan. Bij momenten is het ontzettend spannend. Je wil dan alleen nog verder lezen, terwijl je samen met de personages aan het afzien bent. Overleeft iedereen het? Wordt de dader gevat? Het zijn een paar van de vragen die door je hoofd gaan.

De hoofdpersonages Kate en Caleb lijken in de volgende boeken een grote ontwikkeling te gaan doormaken, zoveel is al meteen duidelijk. Kate heeft schrik om contacten met mensen aan te gaan, en door haar collega’s in Londen wordt ze niet bepaald op handen gedragen. Haar zelfvertrouwen bevindt zich dan ook op een absoluut dieptepunt, maar er lijkt beterschap in zicht. Caleb is in hetzelfde bedje ziek; sinds hij niet meer drinkt, lijkt het met zijn capaciteiten als succesvol onderzoeker de verkeerde kant op te gaan. Naast deze twee protagonisten hebben ook de andere personages een duidelijke identiteit gekregen. Er is plaats voor een paar getroebleerde figuren, een steeds driester te werk gaande crimineel en een doorsnee Engels gezin dat buiten zijn wil om in een levensgevaarlijke situatie terechtkomt.

'Leugenaar' is een meer dan geslaagde start van een nieuwe Duitse reeks. Spannend, onderhoudend en meeslepend. In Duitsland verscheen het eerste boek met Kate Linville en Caleb Hale al in 2015 en werden er ondertussen twee vervolgdelen uitgebracht.

[Deze recensie is gebaseerd op ‘Die Betrogene’, de originele versie van het boek]

Meer recensies van Greet Braem