Alles is terloops: zeer fraaie roman in een knappe constructie!

Hanneke van de Water 18 augustus 2020
Johanna is het hoofdpersonage in Alles is terloops. De buitenwereld ziet in haar een succesvolle vrouw van tegen de vijftig, maar dan belandt Johanna in een psychiatrische kliniek.

Harkema heeft de insteek van haar verhaal bijzonder goed gekozen. Ze laat Johanna namelijk zelf, via flashbacks, haar verhaal vertellen. Op die wijze komt feitelijk Johanna’s gehele levensverhaal voorbij. Een turbulent leven van reizen, afscheid nemen en opnieuw beginnen. Na al deze reizen, alle hoogte- en dieptepunten in haar leven en alle ontmoetingen, dringt de vraag zich aan haar op wie je bent wanneer je niet opgroeit, daar waar je geboren bent. Johanna heeft zich immer een buitenbeentje gevoeld en voelde zich nergens werkelijk thuis, noch op haar plek. Als een plantje dat nooit heeft kunnen wortelen.

“Mijn moeder kwam uit een heel ander milieu dan mijn vader. Haar ouders woonden ook in Hilversum, maar zoals dat door mijn opa eufemistisch werd genoemd ‘aan de verkeerde kant van het spoor’. In die tijd bestond die tweedeling in Hilversum.”

Alles is terloops is de indirecte zoektocht om een antwoord op al die vragen te krijgen. Johanna neemt haar lezers mee op haar reis door Colombia, Argentinië en Brazilië totdat ze definitief terugkeert naar Nederland. Ze krijgt Q-koorts, vecht voor haar gezondheid, raakt bevriend met vluchtelingen en via de puzzelstukjes van haar leven probeert ze haar evenwicht te hervinden. Zal het haar lukken?

“Johanna stapte over de drempel van de voordeur van haar huis en dacht: ik voel me hier niet meer thuis. Ze moest denken aan haar aankomst in Nederland zoveel jaren geleden. Toen had ze ook datzelfde gevoel gehad.”

Harkema ziet kans haar hoofdpersonage volledig naar voren te schuiven en neemt zelf genoegen met een plek op de tweede rang. Het is Johanna die de lezers meeneemt langs alle ijkpunten in haar leven, haar twijfels en haar verwonderingen. Toch is het Harkema die dit alles waarmaakt, maar dat zou je haast vergeten. Wanneer je dát kunt, heb je je boek bijzonder goed geschreven!

Kortom, Alles is terloops is een intelligent geconstrueerd boek waarbij de auteur zich bedient van een aantrekkelijke, toegankelijke schrijfstijl die bijzonder goed aansluit bij het verhaal dat Johanna ons vertelt. Aanrader!

Over de auteur
Saskia Harkema is auteur, mensenrechtenactiviste, professor, trainer en coach. Ze is opgegroeid in Zuid-Amerika en werkt vanuit haar eigen bedrijf INENDI (Innovation, Entrepreneurship & Diversity) voor verschillende universiteiten, hogescholen en non-gouvernementele organisaties in heel Europa en Turkije. Daarnaast werkt ze met vluchtelingen via de door haar opgezette stichting Faces of Change.

In haar vorige boek Blijven of gaan? vertelt Saskia Harkema een aantal verhalen van Syrische vrijheidsstrijders en vluchtelingen die ze heeft ontmoet en vier jaar heeft gevolgd.

Uitvoering
Futuro Uitgevers