Botox: fijne thriller!

Hanneke van de Water 08 augustus 2019
Als Caitlin Dern, hoofdinspecteur van de politie in Brighton besluit er een weekje op uit te gaan naar het eiland Wight, wordt, zij tijdens een wandeling, geconfronteerd met een bizarre moordzaak. Caitlin zou Caitlin niet zijn wanneer ze niet direct haar hulp aanbood aan het onderbezette rechercheteam op Wight. Haar vakantie komt daarmee ruw teneinde.
Ze neemt de zaak ‘mee’ naar haar woonplaats Brighton, temeer aangezien blijkt dat het slachtoffer daar ook vandaan komt. Het onderzoek neemt steeds vreemdere wendingen. Zo komen Caitlin en haar teamleden terecht in de wereld van de vogelarij en de vrijmetselarij. Vreemde rituelen, haat en jaloezie compliceren de weg naar het vinden van de oplossing. Alles blijkt anders te zijn dan verwacht. Even lijkt het een onoplosbare zaak totdat er een doorbraak lijkt te zijn.
“Kate, je hebt zojuist alle kans gekregen je verklaring van gisteren te herzien om ons de waarheid te vertellen. Caitlin is erg redelijk met je geweest. Het gebeurt weleens vaker dat mensen in een eerste verhoor dingen zeggen die later niet helemaal blijken te kloppen.”
Met Botox levert Fousert opnieuw een spannende psychologische thriller af. De auteur ziet kans zijn lezers van het begin tot het einde te boeien, zelfs met de royale achtergrondinformatie over de vage wereld van de vogelarij en de Orde van de Vrijmetselaars.
“Omdat hij een bedreiging is geworden van de goede naam van de orde. Vergeet niet dat alle ogen op ons gericht zijn! Daarna had hij nog wat gemeenplaatsen met haar uitgewisseld over het treurige van deze zaak en het trieste feit dat er een broeder vermoord is en een ander op verdenking van moord in een politiecel zit.”
Fousert weet zijn uitgebreide kennis boeiend in woorden te vatten en zijn karakteriseringen tonen aan dat hij over veel mensenkennis en inlevingsvermogen beschikt. Fousert weet bovendien levendige en geloofwaardige dialogen te schrijven. Zijn schrijfstijl is plezierig en zijn beschrijvingen van de omgeving uiterst beeldend.

Wat de auteur bovendien knap doet is het feit dat hij, zonder ongeloofwaardig te worden, zijn lezers meerdere keren op een verkeerd spoor zet. Ik denk dat zelfs de beste speurneus tot het einde aan toe de dader niet met zekerheid kan duiden.

Kortom, een zeer knappe psychologische thriller van een auteur die meer naamsbekendheid verdient.

Over de auteur
Fousert is een veelzijdig auteur van psychologische en historische romans, alsmede van psychologische thrillers. Botox is het vierde deel in de Caitlin Dern reeks.

Uitvoering
Uitgeverij Elikser