De mooiste dag van je leven: fijne feelgood met diepgang

Krista is het hoofdpersonage in De mooiste dag van je leven. Krista is single en werkt in de kringloopwinkel van de beste vriendin van haar overleden moeder.

Wanneer Krista en haar collega Marthe bij de aangeleverde spullen voor de winkel een trouwjurk aantreffen, weet Marthe Krista te overreden de jurk te passen. De jurk intrigeert Krista en, ondanks dat ze niet eens een relatie heeft, koopt ze de jurk en gaat op onderzoek uit naar de herkomst. Zo ontmoet ze Roy. De jurk was bestemd voor de dag waarop hij zijn Eline zou trouwen…

“Silvia legt haar hand in een moederlijk gebaar op mijn schouder. ‘Jij denkt veel te veel na lieverd. Soms moet je gewoon meegaan met wat er op je pad komt en juist niet nadenken. Zeker niet denken voor anderen.”

Tot zover lijkt De mooiste dag van je leven een suikerzoet verhaal te worden, maar dat zou dit boek te kort doen. Haagmans heeft een paar fijne verrassingen in haar feelgood verwerkt. Zo worstelt Krista met haar verleden en de manco’s die die geschiedenis kennelijk lijkt te herbergen. Ze gaat te raden bij Silvia, de beste vriendin van haar moeder, maar ook zij kan (of wil?) Krista niet wijzer maken.

Haagmans hanteert een vlotte en uiterst plezierige schrijfstijl die naadloos aansluit bij het genre. Ook haar dialogen zijn van dezelfde natuurlijkheid. Dat De mooiste dag van je leven niet geheel gevuld is met ‘zoetigheid’, bewijzen een aantal spanning verhogende elementen, die Haagmans soepel in het geheel verwerkt. Ook is er plaats voor het verdriet en verlies van de hoofdpersonages. Een onderwerp waar de auteur goed mee omgaat.

“Hij slaakt een diepe zucht en sluit zijn ogen een moment voor hij verdergaat, zijn stem is dik van emotie. Om te accepteren dat wat ik ook doe, alles me aan haar zal herinneren. Dat zal heus wel slijten. Misschien niet de eerste of de tweede keer, maar er komt een keer dat het niet meer zal gebeuren. Of dat het niet meer zo’n zeer doet. Eline zou willen dat ik gelukkig was. Niet dat ik zou blijven treuren.”

De wijze waarop Haagmans een voor een haar personages ten tonele voert, is plezierig en draagt bij aan de gemakkelijke leesbaarheid van het boek, waar overigens ook de flashbacks die hier en daar opduiken, een rol in hebben.

Kortom, Haagmans heeft een uiterst plezierige feelgood geschreven en laat een fraaie ontwikkeling zien met betrekking tot haar eerdere boeken.

Over de auteur
Tamara Haagmans (1980) is dol op lezen, schrijven en alles wat met letters te maken heeft. Ze is getrouwd met Patrick en moeder van Stefano. Haagmans is, zo zegt zij zelf, een onverbeterlijke romanticus, maar ook vasthoudend wanneer zaken haar na aan het hart liggen.

Uitvoering
Uitgeverij Luitingh Sijthoff