Het leven dat ik kende: prachtig verwoord

Hanneke van de Water 11 december 2019
In Het leven dat ik kende vertelt auteur Esther Boek het aangrijpende en waargebeurde verhaal van Roelf.

Roelf komt uit een gezin waar niet alles is zoals het lijkt. Op het oog lijkt alles ‘gewoon’, maar schijn bedriegt. Het huwelijk van de ouders van Roelf was een ‘moetje’, maar had feitelijk nooit plaats moeten vinden. Tussen zijn ouders was geen sprake van liefde, laat staan van enige verbondenheid en Roelf groeit op in een liefdeloze omgeving. Ook aan zijn oudere zus heeft hij geen steun.

Wanneer Roelf zestien is, scheiden zijn ouders en de omstandigheden nopen hem een zelfstandig leven te leiden. Dat wordt een losbandig leven met vrienden, alcohol en meisjes. Wanneer Ellen zijn leven inwandelt, verandert Roelf. Hij doet zijn best voor de intense en emotionele Ellen. De relatie die de twee beginnen is in alles buiten proportioneel. Ondanks alle emotionele excessen, weet Roelf een goede baan te krijgen en koopt het stel een fraaie woonboerderij. Wanneer Ellen zwanger raakt lijkt het leven van Roelf een kalmere fase te bereiken. Niets is echter minder waar.

“Roelf komt overeind en laat zich meteen weer achterover in zijn hoofdkussen vallen. Zijn hersenen lijken over elkaar heen te rollen, als een lawine van rotsblokken in de Franse Pyreneeën.”

Roelf raakt alles kwijt waar hij van hield, maar het kan nóg erger. Wanneer hij op enig moment een nieuw geluk lijkt te vinden bij Sophie, brandt hun huis volledig af terwijl zij een restaurant bezoeken. Alle dierbare herinneringen gaan verloren en tot overmaat van ramp verdenkt de politie Roelf van brandstichting. Maar is hij wel schuldig of heeft justitie de verkeerde te pakken?

Een onvoorstelbaar verhaal met haast teveel drama. Toch is het wat Roelf overkwam in het ware leven. Het leven dat ik kende is een indrukwekkend verhaal; de enormiteit van de vele dramatische gebeurtenissen weet Boek bijzonder goed in woorden te vatten. Het feit dat zij het verhaal heeft opgesplitst, komt de leesbaarheid ten goede. Anders was het wellicht teveel geweest om te bevatten. Laat staan wat het voor het hoofdpersonage moet zijn geweest om het te doorleven.

“Als ze via het industrieterrein de Lange Goorstraat opdraaien zien ze de lucht oranje kleuren. De geur van verschroeiing dringt de auto binnen. Met elke meter die ze afleggen worden de rookwolken dichter en krijgt de oranje gloed gezelschap van blauwe lichten die door de verder donkere nacht zwaaien.”

Boek heeft in haar eerdere werken bewezen over een bijzonder vlotte en heldere schrijfstijl te beschikken en die hanteert zij ook nu weer. Ondanks de vaart die zij opbouwt in haar constructie zijn de emoties en de wanhoop van (vooral) Roelf prachtig weergegeven. Je voelt zijn ontgoocheling, zijn verdriet en zijn angsten.

Over de auteur
Esther Boek (1967) werkt in de jeugdzorg en heeft drie zonen. Met man en kinderen woont zij in de Betuwe. De aangifte van verkrachting tegen een van haar kinderen was aanleiding voor haar debuutroman: Geen kind meer.

Uitvoering
Uitgever: Hamley Books